1000 km na ebiku CTM Pulze Pro: časť 3/3

Tretí diel dôkladného testu ebiku so silnou batériou a dlhým dojazdom venujeme reálnemu dojazdu, príslušenstvu a posledným dlhodobým postrehom.

V prvom dieli sme si povedali, pre koho má elektrický bicykel význam. Či už pre starších ľudí, na vyrovnávanie rozdielov medzi partnermi, na dochádzanie do práce namiesto motorky či MHD. Raz som dokonca neznámemu cyklistovi asi päť kilometrov rozrážal vzduch, inokedy som proti vetru pomáhal kamarátke, ktorá v závese za mnou zaberala s výrazne menšou námahou.


V druhom dieli som detailnejšie predstavil samotný bicykel CTM Pulze Pro s motorom Bafang M400. Ide o bicykel, ktorý výbavou zodpovedá asi 800-eurovému hardtail bicyklu od CTM na 29'' kolesách, s 10 rýchlosťami vzadu a vzduchovou vidlicou vpredu.

Dnes sa pozrieme na na praktické skúsenosti. V kolesách už mám vyše 1300 kilometrov, tak som zase o čosi múdrejší.

Reálny dojazd a nabíjanie

Nabíjačka k Bafang systému je veľká, pôsobí prudko čínsky, ako nejaký OEM výrobok, ale slúži dobre. Nebzučí, nezapácha, len nabíja. Kúpil som k nej druhý krátky AC kábel (v gúgli hľadaj: sieťový napájací kábel k PC 230 V, 0,5 m), s ktorým zaberá v taške menej miesta. Veľká batéria sa nabije za 6 - 8 hodín, z polovičného stavu asi za štyri.

Reálny dojazd je veľká téma. Výrobca CTM Pulze Pro s 250 W motorom Bafang M400 a 576 Wh batériou Panasonic udáva, podobne ako ďalší výrobcovia horských ebikov s podobnými parametrami, dojazd až 130 km. To je viac než lákavý údaj.

Na druhom stupni pomoci, keď viac zaberám nohami a naložený 26-kilový ebike (aj so všetkým príslušenstvom na ňom) skôr len premením na akože prázdny odľahčený bicykel, som schopný dosiahnuť dojazd okolo 100 km. A stále je to zábava, nemám žiadny ruksak, dokonca som oblečený ako do práce a len tak sa vozím. Nohy dostávajú normálne zabrať, no idem rýchlejšie než zvyčajne, v lete sa menej potím, v zime sa zas musím trochu lepšie obliecť.

Na treťom stupni a pri zvlnenom teréne odhadujem reálny dojazd (aj na základe vlastných skúseností) na úrovni 60 - 80 km. Bicyklovanie na trojke je zábavné, ľahké. Cesta do práce je zrazu o tretinu kratšia alebo o tretinu ľahšia. Záleží, ako sa na to pozriete. Tento stupeň mám najradšej a po prvotnom vybláznení som si zvykol prepínať medzi dvojkou a trojkou.

Štvorka už berie dosť šťavy a je určená skôr obéznejším a menej zdatným jazdcom, prípadne pri ťahaní detského prívesu do dlhého kopca. Ale aj tam by som radšej volil trojku a šiel pomalšie, s menším odčerpávaním energie z batérie.

Ak vás zaujíma správanie takéhoto bicykla po odblokovaní, tak na štvrtom prevode vtedy dosahujete na rovinkách rýchlosti 35 - 40 km/h, je to zábavné, rýchle, ale počítajte s dojazdom maximálne 50 km, radšej skôr tých 40. Pre istotu.

Piaty stupeň asistencie je významným žrútom energie a oceníte ho len vtedy, keď máte dostatok energie v batérii a pred sebou posledný veľký kopec, ktorý sa vám po pracovnom dni fakt nechce šliapať. Dnes jednoducho nie. A tak stlačíte párkrát tlačidlo + a necháte sa unášať vymoženosťou modernej doby.

Podobne, ako je tomu pri iných zariadeniach, aj tu prvých 10 % batérie miniete pomalšie než posledných. Domov sa preto vracajte skôr než pri dosiahnutí polovice "paličiek" ukazovateľa stavu batérie. Iba, že by ste to mali smerom naspäť z kopca alebo po vetre.

Vzduchovú vidlicu som sa časom naučil pri väčších stúpaniach uzamykať, po pár týždňoch mi už nechýbal ani číselný ukazovateľ na prehadzovačke. Desať prevodov vzadu (a vpredu jedna placka) úplne stačí, menej by som nechcel. Na to si dajte pozor!

Brzdám nemám čo vytýkať, neviem si predstaviť, čo by som musel robiť, aby mi nestačili. Na ťažký downhill si snáď nebudete kupovať 23-kilogramovú opachu. Po skúsenostiach s množstvom lesných ciest však môžem povedať, že mierne nemotorné 29-palcové kolesá krásne vyrovnávajú nerovnosti a asi ani raz som si nepovedal, že som si mal radšej kúpiť 27,5''.

Celkovo som s nastavením bicykla spokojný. Uvažujem ešte nad lepším gélovým alebo nejak odpruženým sedlom, ale to si doprajem až v ďalšej sezóne. A hoci snívam o celoodpruženom e-biku, uvedomil som si, že by som mal zrazu vo vnútri kostry menej priestoru na zámok, fľašku a hlavne uchytenie držiaku na ťažné zariadenie.

Trhaná pomoc

Motor Bafang M400 je tichý, zaberá plynule (a keď čítam, že nejaký konkurenčný motor zaberá plynulejšie, ani si to veľmi nedokážem predstaviť), no všimol som si jeden problém. Ten nastáva len v naozaj prudkých stúpaniach, často v lese. Na najľahšom prevode a asi akejkoľvek úrovni asistencie som si všimol, že motor zaberá trhavo. Akonáhle preradím na druhý najľahší prevod, možno sa do pedálov zapriem postojačky, trhanie elektrickej pomoci zmizne. Len na tom najľahšom prevode je to cítiť.


Príslušenstvo k e-biku

Jednou zo základných výhod elektrického bicykla je, že hoci je ťažký, kompenzuje to pohonným ústrojenstvom. A tak ku 23 kg čistej hmotnosti môžete pokojne pridať fľašku s vodou či najbezpečnejší zámok, aký v predajniach nájdete. Ten môj skladací Abus spĺňa ochranu 15. stupňa, no kvôli tomu aj váži asi 1,3 kg a na jeho cenu (120 eur) sa radšej ani nepýtajte. Ak by som si mal znovu vybrať nejaký zámok, kupujem ten istý. Bez váhania. Zložený na bicykli zaberá podstatne miesta než akákoľvek reťaz, dobre sa s ním manipuluje a narozdiel od rôznych "U" zámkov ním prichytím bicykel ku každému solídnemu stojanu. Nič nie je neprekonateľné, ale na verejnom mieste nepredpokladám, že bude zlodej používať uhlovú brúsku či veľké nožnice. Nikdy kvôli tomu bicykel nezamykám na skrytých miestach, radšej na verejných.

Ak hľadáte držiak na mobil, pozrite si článok Veľký test držiakov mobilov na bicykel do 20 eur.

Dôležitým príslušenstvom je svetlo. Hľadal som čo najsilnejšie, nech vidím nielen ja na cestu, ale aj nech ma vidia vodiči dostatočne zavčasu. Nakoniec som si kúpil Infini Super Lava s výkonom 300 lúmenov. Väčšinou aj tak nejazdím s najjasnejším svetlom (výdrž len 1,5 h), ale na druhom stupni, ktorý dosahuje lepšiu výdrž (2 - 3 h) a menej prekáža protiidúcim jazdcom aj chodcom. Dnes by som si možno kúpil rovnako silné svetlo (300 - 600 lm, viac naozaj netreba), ale so silnejšou batériou. To moje nabíjam po každom druhom použití, a hoci cez microUSB konektor, je to aj tak trochu otravné. Teda, bolo. Už mi ho stihli ukradnúť.

Mimochodom, microUSB je na cyklistickom príslušenstve stále štandardom, a tak zo záložného zdroja, ktorý nosím neustále v taške aj s krátkym microUSB káblom, nabíjam nielen predné, ale aj dvojicu zadných svetiel. Odzadu ma tak lepšie vidno (rôzny interval blikania vytvára zaujímavý svetelný efekt), a keď sa jedno vybije, druhé ma bude stále dostatočne označovať.

Dôležitou podmienkou pri kúpe e-biku bola prítomnosť tašky na ňom. V tej mám stále spomínaný záložný zdroj, nepremokavú vetrovku, nejakú handru, náradie, gázu, pumpičku... Ponuka nosičov / tašiek pripájateľných k sedlovke je dnes už naozaj bohatá, ja som našiel to, čo som si predstavoval rovno pri kúpe bicykla.

Vlastne, z obchodu eCyklo som odchádzal s novým bicyklom, na ktorom som mal už predné svetlo, kapsu (ktorá dobre slúži aj ako zadný blatník), zámok, fľašku so špeciálnym držiakom mimo závitov a s namontovaným a nastaveným stojanom. Človek by neveril, koľko typov stojanov existuje. Ja by som nad tým maturoval dva dni, a aj tak by som asi nekúpil správny. Zato v predajni už presne vedeli, čo chcem a rovno mi namontovali nožičku, ktorá vraj nehrkoce ani pri zjazde lesnými cestičkami. A mali pravdu.

Zadné blikačky a základnú pumpičku som nakúpil v Decathlone, prilbu som ako majiteľ horského bicykla novú nepotreboval.

Pripojenie ku smartfónu

Jedinou, pre mňa úplne nepochopiteľnou slabinou elektrického bicykla CTM Pulze Pro s batériou Panasonic a motorom Bafang M400, ako aj mnohých ďalších ebajkov, je chýbajúca konektivita so smartfónom. V tomto prípade ani ťuk. Nič. Na batérii je USB, ale nedá sa z neho nabiť ani svietidlo, ani mobil. Verili by ste?

Ľavou rukou ovládam stupne asistencie (tlačidlá + a -), podsvietenie čiernobielej obrazovky, tlačidlom "i" mením spodný údaj cyklopočítača a vypínačom motor zapnem / vypnem, ale nikde tu nie je ani len zobrazenie aktuálneho času, ani žiadne Bluetooth pripojenie ku smartfónu.

Hocijakú kolobežku dnes pripojíte k mobilu a ebike za 1900 eur nič. Priznám sa, nikdy mi to neprekážalo. Mobil mám buď uchytený v držiaku Baseus Miracle Bicycle Mount alebo odložený vzadu v taške, veď na ruke mám takmer vždy nejaké smart hodinky.

Záver

Po bohatých, 1300-kilometrových skúsenostiach s týmto e-bikom začínam uvažovať, či by mi nestačil nejaký ľahší, možno s trochu menším dojazdom, možno ešte elegantnejší a hlavne o pár kilogramov ľahší. Lenže, modernejšie motory sú ľahšie možno o 800 gramov, menšia batéria podobne, niečo sa ušetrí na konštrukcii, ale stále sa budeme baviť o 20-kilogramovom stroji.

Asi by bolo načase vyskúšať niečo bez motora. Na každodenné 40-kilometrové dochádzanie do práce by som e-bike nemenil za žiadnych okolností, ale na víkendové bláznenie mi začína trochu chýbať stará dobrá klasika.

Pokus o hlbokú myšlienku na záver

Nezáleží na tom, či niekto tlačí do pedálov normálneho bicykla alebo elektrického. Zakaždým je dotyčný na vzduchu, namiesto auta či motorky si vyberá skromnejší dopravný či zábavný prostriedok, hýbe sa a robí niečo pre seba, a vlastne aj ostatných. V meste nezaberá parkovacie miesto, a keď to stav cyklistického chodníka dovolí, tak dokonca ani na ceste.

Keď uvidíte spoteného majiteľa ebajku, ktorý je oblečený podobne ľahko ako človek na klasickom bicykli, tak vedzte, že nejde na plný výkon, ale maká. Lebo aj to sa dá. Napríklad na tomto CTM Pulze Pro mám pod sedlom na treťom asistenčnom stupni akoby cestný ľahučký bicykel. No, keď chcem, dokážem sa na ňom rovnako zničiť ako kamarát na cesťáku. A to predĺženie rádiusu z 30 km okolo domu večer po práci na 60, tak to je paráda. 

A ak sa na ebiku rozváža náhodou nejaký stokilový pánko, ktorý by už nezvládol ťahať do kopca za dedinou, nech. Je to úplne jeho vec. Kým neohrozuje ostatných, nespráva sa arogantne na cyklo trase či bežnom chodníku, tešme sa, že aj e-cyklista nesedí doma, ale hýbe sa. Tak sa nabudúce na ebike nemračte, a keď budete mať možnosť, radšej si nejaký vyskúšajte. Možno také niečo osloví aj vás. Stále platí, že elektrický bicykel nie je pre každého, ale niekomu môže otvoriť úplne nové obzory. 

Diskusia k článku:

Daor3203.11.2019 - 21:12 Trvalý odkaz

aky drziak na telefon pouzivas? nevyzera velmi bezpecne :-) nevypadol z neho niekedy telefon? Teraz nosim mobil v kapsicke, ale je to neprakticke ked chcem pozriet len rychlo trasu atd... nieco taketo by sa mi pozdavalo viac

Richard Hombauer04.11.2019 - 13:58 Trvalý odkaz

In reply to by Daor32

Používal som dlhodobo ten gumený Baseus a nikdy mi z neho mobil nevypadol, ani pri zjazdoch po lese. Samého ma to prekvapilo. No pri blúdení lesnými cestičkami (pri používaní Mapy.cz) by som bol bez neho stratený. Teraz mi jeden ukradli a včera som na každej druhej lesnej križovatke musel zastaviť a vyberať mobil zo zadnej tašky. :-/

Richard Hombauer06.11.2019 - 09:18 Trvalý odkaz

In reply to by Daor32

Áno. V BA ho nájdeš za dobrú cenu napríklad v iPshope. Nevýhodou je, že horná časť prekrýva senzor jasu nad displejom aj hornú lištu (nevidím aktuálny čas, keď pozerám na mapu). A keď mi ho ukradli, tak som si nedávno objednal taký lacný kovový zázrak z nejakého ostravského eshopu. Keď vyskúšam, dám vedieť. Majú ho vraj na externom sklade, tak čakám...

Celá diskusia 8 príspevkov