1000 km na ebiku CTM Pulze Pro: časť 1/3

Dôkladný test elektrického bicykla so silnou batériou a dlhým dojazdom. Začneme tým, na čo je taký ebike vôbec dobrý.

Fony.sk je síce web o smartfónoch, venujeme sa aj tabletom, príslušenstvu a gadgetom, ktoré môžete pripojiť k mobilom či do nich aspoň strčiť SIM kartu, no občas máme skúsenosť aj s inou technologickou hračkou, ktorá stojí za pozornosť. Takou je napríklad elektrická kolobežka či bicykel. O elektrických kolobežkách všeobecne som sa rozpísal v teste I-MAX Pro. Odporúčam prečítať. Skromne.

Odhoďme teda predsudky a poďme sa triezvo pozrieť na približovadlo, ktoré kombinuje výhody bicykla a mopedu.

Začneme cenou

Za necelých 1300 eur si môžete od kvalitného slovenského výrobcu CTM zo Starej Turej kúpiť parádny pevný horský bicykel Rascal 4.0 s hmotnosťou 12 kg. Za 1600 eur môžete mať perfektný celoodpružený CTM Ridge vhodný aj pre menej skúsených jazdcov s hmotnosťou 15 kg. Podobné ceny nájdete aj pri rovnocenných modeloch iných značiek. Tak prečo by ste si teda mali kupovať elektrický 23-kilogramový Pulze Pro či iný dobre vybavený horský hardtail za 1900 eur?

1. Ebike je ideálny pre starších či zdravotne obmedzených ľudí, ktorí už nevládzu alebo z iného dôvodu nie sú schopní vyšliapať prudší kopec či najazdiť viac než pár kilometrov, hoci by veľmi radi aj viac.

2. Ebike dokáže vyrovnať rozdiely medzi partnermi - jeden aktívne športuje, druhý sa skôr stará o domácnosť či študuje, alebo má nejaký iný opodstatnený hendikep, no radi by si v sobotu vyšli na spoločný cyklovýlet. Za ebike navyše môžete pripojiť vozík s dieťaťom, a ani to nepocítite.

3. Na ebiku prídete do práce či školy suchí, nespotení a rýchlejšie než na bežnom bicykli. A po práci si môžete pomoc elektromotora znížiť na minimum a trochu si zamakať, a tiež výrazne predĺžiť dojazd. Je to len na vás.

4. Ebike môžete používať aj na chodníkoch a cyklotrasách, nezľakne sa ani bežnej asfaltky či lesnej cyklotrasy. Skrátka, ide aktuálne o najuniverzálnejší motorový dopravný prostriedok do mesta aj do lesa.

5. Na ebike môžete naložiť pokojne aj 5 kg nákladu, spacák, prístrešok, jedlo a stále si môžete pohodovo odšliapať 60 km s tým, že vám pri dlhších cyklovýletoch ostane ešte energia na mestskú či klasickú turistiku, múzeá alebo športy rôzneho druhu.


Skúter vs. elektrický bicykel

Po elektrickom bicykli som poškuľoval už asi päť rokov. Odrádzala ma cena a hlavne využitie. Môj bežný horský bicykel mi slúžil dobre, do rádiusu 40 km som ani nemal dôvod vymýšľať inú alternatívu a do práce som to mal ďaleko a väčšinou po diaľnici.

Okolnosti sa zmenili, presťahoval som sa do podnájmu v Bratislave, do práce to zrazu bolo asi 7 km po cyklotrase, kočikárni som neveril, a tak bola voľba jasná - skladačka z môjho obľúbeného obchodu eCyklo.sk, ktorú som buď nechával v aute, alebo vynášal do bytu či kancelárie. Na tej som nakoniec aj prešiel pred rokom 400 km krížom cez celé Slovensko, z Fony do Fony.

Keď som si konečne kúpil v Bratislave byt, ocitol som sa na okraji mesta. Keď človek nechce bývať v 40 m2, nemá veľmi na výber. Do práce to mám zrazu 18 km, čo už nie je vzdialenosť na malý skladací bicykel. A trepať sa so skladačkou autobusom s tým, že musím pri zloženom bicykli celý čas stáť som nepovažoval za najlepší nápad. Do úvahy nepripadala ani elektrická kolobežka, s ktorou by som mal nakoniec viac starostí než úžitku.

Keby som býval niekde v centre, rozhodoval by som sa práve medzi ľahkou (nie elektrickou) skladačkou a elektrickou kolobežkou - obe majú svoje výhody. Lenže tu, v Devínskej Novej Vsi, som zrazu popri dochádzaní autom a MHD-čkou začal vážne uvažovať nad skútrom alebo elektrickým bicyklom. Podmienkou bola ekologická a aspoň trochu zábavná alternatíva k autu.

Aj skúter, aj dobrý e-bike zoženiete za 2000 eur. Za tisícku sú v ponuke stroje s množstvom kompromisov, nad 1500 eur si už v oboch prípadoch vyberáte normálne značkové a spoľahlivé približovadlá a od 2 000 eur môžete mať veľmi fajn kúsok aj v podobe skútra, aj elektrického bicykla.

Lenže... Skúter by som musel niekde parkovať. To by sa pred mojou bytovkou aj v práci dalo vyriešiť. Na bežnom sídlisku si to neviem veľmi predstaviť, čo je jasná výhoda ebiku, ktorý sa zmestí do väčšieho výťahu či pivnice. So skútrom by som si nedovolil ísť ani na malé pivo po práci, musel by som sa vyhýbať cyklotrasám, ktorých mám po ceste asi 10 km, tiež by to už chcelo špeciálne oblečenie, technické prehliadky, tankovanie... Nakoniec som si uvedomil, že by som ten skúter používal rovnako ako auto, ktoré už mám a tiež potrebuje občas prevetrať a často ho využívam aj na odvoz nákupov nielen z Tesca, ale aj Hornbachu či Ikey.

A tak padla voľba na elektrický bicykel - približovadlo, ktoré mi umožňuje si trochu zašportovať, ale tiež pri vyššom stupni pomoci neprísť do práce spotený a narobený ako kôň. A viete, ako to je - buď vám fúka vietor do tváre smerom do práce, alebo domov, alebo zakaždým.

Základné parametre CTM Pulze Pro

rám ALU 6061 17'' / 19'' / 21'', vzduchová vidlica Suntour XCR34 100 mm, desaťrýchlostná prehadzovačka Shimano Deore RDM6000GS, zadná kazeta Shimano CSHG500 10speed 11-42 zubov, pneu WTB Trail Boss vpredu 29'' x 2,4, vzadu 29'' x 2,25, sedlovka CTM 350 x 31,6 mm, sedlo WTB VOLT comp, elektrický motor Bafang MaxDrive M400 250 W, 80 Nm, 3,9 kg, odnímateľná uzamykateľná batéria Panasonic Li-Ion 576 Wh (36 V, 16 Ah), nabíjačka SHC-8100LC charger 90 W (output 36 V / 2 A), celková hmotnosť 23 kg + zámok + fľaša s vodou + nosič...

Prečo ebike, aké má výhody?

Viackrát, teda presnejšie AŽ DVA RAZY som skúšal ísť na mojom starom horskom bicykli do práce. V oboch prípadoch som tam dorazil spotený po 50 minútach zaberania proti vetru. Samozrejme, s ruksakom na chrbte, lebo veď náhradné oblečenie, mobily, doklady, malý nákup potravín či iných drobností.

Na elektrickom bicykli mám kvalitný zámok pripevnený ku kostre. To isté platí pre fľašku. Na sedlovku som umiestnil veľkú tašku, ktorá slúži aj ako blatník. Do nej sa mi zmestia aj testovacie telefóny, aj osobné veci, aj zrolovaná nepremokavá vetrovka, aj nabíjačka. Skrátka, na ťažkom e-biku mi už tie tri kilogramy navyše nevadia, ale vďaka tomu som úplne odbremenený od ruksaku a spotených pazúch pod ním. Hurá. Navyše úplne kašlem na cyklo oblečenie, takže sa večer nehanbím z bicykla zosadnúť ani pred kinom či slušnejšou reštauráciou.

Motor kompenzuje nielen vyššiu hmotnosť ebiku, ale aj protivietor či prudký kopec smerom do práce, kam neprídem upachtený ako Sagan na Champs-Élysées.

Po práci či cez víkend si môžem pokojne nastaviť nižšiu úroveň pomoci, čo aj skutočne robím, čím nielen predĺžim dojazd z 50 km na dvojnásobok, ale sa aj trochu unavím.

Nevýhody ebiku

V prvom rade vysoká cena. Za tisíc eur dobrý elektrický bicykel stále nezoženiete, ale dobrý horský hardtail ano. Ceny batérií šli hore, a keď pohon, tak jednoznačne stredový, pri pedáloch a od seriózneho výrobcu (Bafang, Bosch, Brose, Shimano, Yamaha).

V druhom rade vysoká hmotnosť, ktorá bráni pohodlnému vynášaniu do schodov, do výťahu a podobne. Keď podržím tlačidlo mínus, bicykel sa pohne dopredu rýchlosťou 2,5 km/h, čo občas využívam pri tlačení do veľmi strmého kopca, no ak by som býval na treťom poschodí bez výťahu, na ebike ani nepomyslím.

Čím viac komponentov, tým väčšie riziko nejakej poruchy. Na bežnom horskom bicykli sa staráte o brzdy, tlmiče, čistú reťaz, tu však máme na riadidlách displej, na ráme obrovskú batériu, pri nohách motor, na kolesách snímače rýchlosti, bez ktorých elektromotor odmieta pracovať a hoci tento môj chudák už bol aj kompletne pod vodou a nič sa mu nestalo (radšej sa ani nepýtajte, čo som robil), do veľmi náročných podmienok (blato, voda) by som radšej zvolil bicykel bez elektroniky.

Elektrické bicykle viac lákajú prsty zlodejov, ale zas...keby som nemal ebike, tak si kúpim podobne drahý klasický bicykel, ktorý musím zamykať rovnako kvalitným zámkom. A ten váži až okolo jedného kilogramu, čo na ebiku ani necítim, na 12-kilovom CTM-ku by mi to už vadilo. No po jednej ukradnutej 500-eurovej skladačke nepremýšľam a jednoznačne kupujem to najbezpečnejšie a teda aj najťažšie riešenie, aké existuje.

A samozrejme, že ebike si žiada nabíjanie. Batérie sú väčšinou vyberateľné (po odomknutí zámku), ale aj tak je to starosť navyše.

Záver

Po niekoľkých mesiacoch kúpu ebiku ani trochu neľutujem. V lete mi na ňom nie je tak teplo ako pri chôdzi či bežnom bicyklovaní, do práce prídem skôr a nespotený, všetok nevyhnutný náklad mám na bicykli a nijak ma výbava bicykla neobmedzuje a večer z mesta prídem domov tiež rýchlejšie. Za jedinú komplikáciu môžem označiť počasie, presnejšie dážď a sneh. Ale tam, kde by som na elektrickej kolobežke už mrzol (skúste ísť na nej v zime 20 minút bez pohybu), tu sa pohybom zahrievam presne toľko, koľko mi treba. Preto e-bike netreba odsudzovať. V mnohých situáciách je to skutočne iba ťažká a nemotorná somarina, hlavne, keď sa bavíme o relaxačnom bláznení po lese, ale pre starších ľudí, na vyrovnávanie partnerských rozdielov či na dochádzanie do práce nepoznám lepší dopravný prostriedok. A kto chce, dokáže si zamakať aj na elektrickom bicykli. Fakt je to len o vašom nastavení. Ale hlavne je to skôr konkurent pre malú motorku (moped, skúter) než pre klasický bicykel, ktorý vyťahujete z pivnice po práci, aby ste si dali svoj obľúbený 40-kilometrový okruh.

V ďalšom dieli sa pozrieme na samotnú kúpu ebajku a moje prvé dni s CTM Pulze Pro. Teším sa tiež na vaše komentáre a skúsenosti s takýmto typom približovadla. Cyklistická jeseň sa blíži, tak asfaltu aj lesnej ceste zdar!

Druhý diel: 1000 km na ebiku CTM Pulze Pro: časť 2/3

Tretí diel: 1000 km na ebiku CTM Pulze Pro: časť 3/3

Diskusia k článku:

Michal07.09.2019 - 18:19 Trvalý odkaz

Osobne sa mi tieto vsuvky k telefónom a Smart zariadeniam páčia. Výborné čítanie, teším sa na ďalšiu časť :)

Profile picture for user Marek_L

Marek08.09.2019 - 20:34 Trvalý odkaz

super napad pridat taketo "odreagovanie" k telefonom ;-)
Tiez premyslam nad e-bikom do 2k. PulzePro bol jeden z kandidatov, ale nepaci sa mi to archaicke vedenie laniek. Aktualnym favoritom je e-largo 8.4 - ma rovnaky motor ako ctm, takze sa tesim na dalsie casti.

Celá diskusia 7 príspevkov