Reklamácia telefónu u operátorov: vrátia vám celú zaplatenú sumu?

Oslovili sme troch slovenských operátorov s otázkou, ako sa zachovajú pri reklamovaní smartfónu v záruke, pokiaľ už nebudú mať na sklade nový model. Vrátia vám len úvodnú platbu za zariadenie alebo aj všetky mesačné doplatky k paušálom?

Slovenskí zákazníci majú pri kúpe nového smartfónu niekoľko možností. Okrem riešenia prvotného financovania však treba myslieť aj na prípadné problémy a reklamácie. Ak nakúpite za plnú cenu v niektorom z e-shopov či v kamennom obchode, skúsenosti aj zákon hovoria jasne.

Obchodník musí v rámci záruky zabezpečiť opravu zariadenia do 30 dní, prípadne ho môže vymeniť za rovnaký model (buď proaktívne v rámci zrýchlenia procesu alebo podľa legislatívy, ak sa jedná o neodstrániteľnú závadu). V prípade, že zariadenie už nie je na sklade, musí zákazníkovi vrátiť celú sumu zaplatenú pri kúpe.

Pri kúpe spolu s hlasovým či dátovým paušálom u operátorov je však situácia zložitejšia. Okrem zariadenia za plnú sumu, pri ktorej je proces reklamácie a vrátenia peňazí prakticky rovnaký, totiž Orange, Telekom a O2 ponúkajú aj možnosť zariadenie splácať spolu s mesačnou platbou za zvolený program.

Oslovili sme ich s otázkou, ako sa zachovajú k zákazníkovi v prípade, že reklamované zariadenie už nie je na sklade a on bude chcieť späť svoje peniaze. Vrátia mu len úvodnú platbu za smartfón (akontáciu), alebo aj všetky už zaplatené mesačné doplatky za zariadenie počas doby doby viazanosti?

V Orangei môžete mať smartfón za bežnú (plnú) cenu alebo "na paušál", kde úvodná jednorazová platba (cena zariadenia) klesá pri podpise zmluvy s výškou mesačného poplatku za hlasový paušál. Za Samsung Galaxy A3 teda napríklad s paušálom Flex 15 € zaplatíte 215 eur a s paušálom Max 40 € zas 19 eur.

Úvodná platba (cena zariadenia alebo ak chcete akontácia) s platbami za mesačný paušál pri reklamácií nijako nesúvisí. Ak sa teda Galaxy A3 pokazí a u operátora už ďalší nebude na sklade, dostanete späť celú sumu zaplatenú za telefón na začiatku, teda 215 eur, respektíve 19 eur.

Odpoveď operátora: Pokiaľ telefón alebo iné zariadenie spĺňa záručné podmienky a nie je dlhodobo dostupný náhradný diel, vymieňame poškodený telefón kus za kus. Zákazník získava v tomto prípade novú 24-mesačnú záruku na nový telefón. V prípade, ak rovnaký model nemáme skladom, zákazníkovi vrátime plnú obstarávaciu cenu.

Možnosť znížiť si úvodnú akontáciu a celú zvyšnú sumu za zariadenie rozdeliť do ľubovoľného počtu mesačných splátok ponúka aj Orange, so službou splátkovanie. Tá je však dostupná iba po konzultácii priamo na predajni. Ako rieši operátor reklamácie a vrátenie peňazí v tomto prípade?

Pokiaľ zákazníkovi vznikne nárok na odstúpenie od zmluvy, má na výber dve možnosti, a to buď storno Dodatku alebo výmenu za nové zariadenie. V prvom prípade – ak zákazník stornuje Dodatok, teda odstúpi od zmluvy – pri splátkovej zmluve mu vrátime rozdiel medzi kúpnou cenou zariadenia a zaplatenou sumou (akontácia + zaplatené splátky). V druhom prípade – keď si zákazník vyberie výmenu za nové zariadenie – ak predaj daného zariadenia nebol ukončený, vieme zariadenie vymeniť za rovnaké. Pokiaľ zariadenie nemáme už v ponuke, má zákazník možnosť vybrať si iné z existujúcej ponuky zariadení.

Podobne je na tom O2. Za Galaxy A3 u neho zaplatíte najmenšiu akontáciu, ktorá je pri 2 eurách skôr poplatkom za prevzatie. So všetkými O2 paušálmi (Modrý, Strieborný, Zlatý, Platinový a Diamantový) i pri O2 Fér na faktúru si účtuje mesačnú splátku 10 eur počas celej dvojročnej viazanosti, teda 24 x 10 eur.

Odpoveď operátora: Pokiaľ telefón alebo iné zariadenie spĺňa záručné podmienky a nie je dlhodobo dostupný náhradný diel, vymieňame poškodený telefón kus za kus. Zákazník získava v tomto prípade novú 24 mesačnú záruku na nový telefón. V prípade, ak rovnaký model nemáme skladom, zákazníkovi vrátime plnú obstarávaciu cenu. V tomto prípade úvodnú platbu 2 eurá a mesačné splátky.

V Telekome je situácia zložitejšia. Telefón alebo tablet si tu kupujete aj s mesačným doplatkom k paušálu Happy. Úvodná akontácia (jednorazová cena za zariadenie) je väčšinou nižšia než v Orangei. S Happy XS za rovnaký Samsung Galaxy A3 na predajni pri podpise zmluvy zaplatíte 119 eur a s Happy XL 19 eur. U tohto operátora však za smartfón platíte aj ďalej, každý mesiac počas celej dvojročnej viazanosti si totiž od vás vezme ešte doplatok k paušálu. V našom modelovom príklade teda ešte 24 x 5 eur respektíve 24 x 1 euro.

Zaujímalo nás, ako sa zachová pri vrátení peňazí za reklamované zariadenie. Vráti iba úvodnú platbu alebo aj zodpovedajúci počet už zaplatených mesačných doplatkov?

Pokiaľ je uznaná reklamácia a Telekom má na sklade rovnaký model, vždy dostane zákazník nový kus. Keď už ale operátor reklamovaný model nemá, vráti zákazníkovi iba prvotnú platbu. Už zaplatené mesačné doplatky k paušálu nevráti. O zaplatené splátky za telefón tak prídete, a to napriek tomu, že cena zariadenia sa skladá z úvodnej platby a 24-mesačných doplatkov k paušálu. Takže pokiaľ sa vám napríklad po 18-tich mesiacoch telefón pokazí a operátor už nemá zariadenia na sklade, vráti vám len prvotnú platbu, to znamená pri modelovom príklade Happy XS len 119 eur, o už zaplatených 90 eur (18 x 5 €) prídete.

Operátor to vysvetľuje tak, že mesačné doplatky k paušálu nie sú súčasťou ceny telefónu, ale sú vlastne platbou za možnosť používať telefón kúpený za nižšiu cenu. A to napriek tomu, že v tlačovej správe z roku 2012, keď začal Telekom s novou dotáciou na telefóny k paušálom Happy, sa píše: "Pre programy Happy pripravil Telekom odlišnú schému dotovania telefónov. Výhoda spočíva v rozložení ceny telefónu na mesačné poplatky k paušálu, … Za telefón neplatí zákazník pri aktivácii paušálu, ale počas viazanosti a jeho cenu má rozloženú na mesačné príplatky od 1 do 13 €, ktoré sa pripočítajú k cene paušálu."

Kúpiť si od operátora vysnívaný telefón alebo tablet za atraktívnu cenu je pre mnohých stále lákavé, no treba pamätať aj na úskalia, ktoré vás čakajú, keď sa zariadenie pokazí. Zakúpenie dotovaného zariadenia nemusí byť vždy cenovo výhodnejšie než bežná kúpa mobilu na splátky. Pred kúpou si radšej preverte, na čo máte v prípade neopraviteľného výrobku nárok, dnes zverejnené podmienky a možnosti operátorov sa totiž môžu časom zmeniť.

Diskusia k článku:

14.11.2016 - 02:02

Aj to LEN v prípade, ak pri reklamácii nezistili vniknutie "neznámej" tekutiny. Čo ale v prevažnej väčšine zistia.

shaggy14.11.2016 - 12:13 Trvalý odkaz

Tak na toto by sa mala pozriet SOIka. Je to cisty o*eb na zakaznika...

"Keď už ale operátor reklamovaný model nemá, vráti zákazníkovi iba prvotnú platbu. Už zaplatené mesačné doplatky k paušálu nevráti."

Profile picture for user marek.ceman@gmail.com

Wayne14.11.2016 - 12:38 Trvalý odkaz

Tak toto som od Telekomu necakal.

dzulio14.11.2016 - 13:24 Trvalý odkaz

To už je známe nejaký ten rok. U telekomu to nie je mesačná splátka za telefón ale doplatok ku paušálu. Preto od nich už neberiem telefón a vlastne mi aj za pár dní končí paušál takže ani paušál nebudem brať.

Michal14.11.2016 - 13:34 Trvalý odkaz

A to by mal byt vraj nas najlepsi operator...

Celá diskusia 10 príspevkov