Prince of Persia: The Lost Crown - kvalitný comeback!

Legendárna značka Prince of Persia povstáva z pieskov času a po rokoch sa vracia v najlepšej forme. Na svoje si tu prídu nielen fanúšikovia pôvodných dielov, ale aj noví hráči, pre ktorých je to ten najlepší vstup do série.

Značka Prince of Persia je dnes kultová záležitosť, ktorej prvý diel sme kedysi hrávali ešte na disketách a platforme MS-DOS. Odvtedy postupne naberala na popularite a Ubisoft z nej vyťažil doslova maximum. Výsledkom je pekná kopa vydarených aj menej vydarených hier, ktoré Princovi zabezpečili stabilné miesto v našich srdciach. 

Napriek tomu uzrel svetlo sveta posledný plnohodnotný diel tejto série ešte v roku 2010. Odvtedy Princa zasypali piesky času a Ubisoft si so značkou nevedel rady takmer 14 rokov. Teraz sa legenda konečne opäť prebúdza v novej hre s názvom Prince of Persia: The Lost Crown. Čerstvý titul sa dokonca vracia k základom podobne, ako sa minulý rok vrátil Assassin's Creed: Mirage. V prípade princa sa však po dlhej dobe opäť 2D skákačku v Metroidvania štýle. 

Samozrejmosťou je aj mytologický svet Perzie, puzzle prvky, zábavný súbojový systém či sympatický vizuál. Nebudem klamať, že sa mi tento nápad veľmi páčil už pri prvej ukážke. Majú teda fanúšikovia dôvod na radosť a dokázal Ubisoft po slabšom Avatar Frontiers of Pandora priniesť opäť dobrú hru? Rozhodne čítajte ďalej!

Prince of Persia, v ktorom nehráte za Princa

Hlavnú úlohu v Prince of Persia: The Lost Crown na prekvapenie nehrá samotný princ. Namiesto neho sa chopíte Sargona, teda jedného zo strážcov kráľovskej gardy, ktorá si hovorí Immortals. Práve s ňou už v úvode hry zachránite celú krajinu pred nájazdom tyranského vládcu a zdá sa, že Perzii svitá na lepšie časy. 

Pokoj a radosť z vyhratej vojny však veľmi rýchlo naruší únos princa Ghassana. Sargon sa teda opäť musí chytiť šable a vypátrať milovaného vládcu skôr, než bude neskoro. Narazí pri tom na záhadné časové anomálie a v stávke bude aj osud okolitého sveta. Základ dejovej linky síce znie jednoducho, ale príbeh vás po rozbehnutí prekvapí svojou komplexnosťou. Aj preto vám o ňom neprezradím žiadne ďalšie detaily. 

Čakať však môžete zvraty, hĺbku, fantasy prvky aj rozmanité postavy, ktoré zamiešajú karty. Dej bude rozprávaný pomocou in-game rozhovorov, ale aj prestrihových scén. Z nich sa niektoré odohrávajú priamo v hre, zatiaľ čo iné ponúknu efektnú animáciu. Je to zaujímavý spôsob, ktorý rozprávaniu pridáva na kvalite. Aj keď niektoré dialógy pôsobia genericky a mohli byť hlbšie.

Príbeh Prince of Persia: The Lost Crown napriek tomu dokáže zaujať a Ubisoft po dlhšej dobe konečne prináša niečo, čo si vás získa aj po dejovej stránke. Vyzdvihnúť musím tiež slušnú dĺžku, ktorá je niekde na úrovni 20 až 25 hodín. Najväčšiu časť z toho tvorí hlavná dejová linka a menšiu si odkroja vedľajšie questy. Tých je celkom 9 a väčšinou v nich ide o to, že treba niečo zabiť, nájsť alebo priniesť. 

Znie to ako typická nudná Ubisoft klasika, ale v tomto prípade som sa nenudil. Hernú náplň totiž podporujú skvele navrhnuté súboje, výborný platforming, hlavolamy a objavovanie sveta v štýle metroidvania. Je to veľmi dobrý mix, ktorý si obľúbite hneď od začiatku. O to viac, keď máte radi pôvodné Prince of Persia hry. 

2D akčná skákačka v metroidvania štýle

Prince of Persia: The Lost Crown je po žánrovej stránke akčná adventúra s 2D vizuálom, ktorá sa odohráva na mape v metroidvania štýle. Ten vznikol spojením hier Metroid + Castlevania a označuje nelineárny zážitok. Máte teda pred sebou jednu prepojenú a pekne rozsiahlu mapu rôznych častí sveta. Postup v nej nie je striktne daný a preto ju budete musieť preskúmať. 

Počas toho nachádzate rôzne cestičky vpred, ale aj časti, kde sa aktuálne ešte nemôžete dostať. Prechod v ich prípade vyžaduje odomknutie nejakej schopnosti, prípadne získanie konkrétneho predmetu. Rátajte preto s tým, že sa nevyhnete backtrackingu, teda vracaniu sa na rovnaké časti mapy. Našťastie, svet je navrhnutý veľmi pekne, pôsobí rozmanito a spomínané návraty väčšinou nie sú stereotypné. Aj keď mal som momenty, kedy bol backtracking trochu otravný.

Ubisoft ale Prince of Persia: The Lost Crown koncipoval tak, aby metroidvania štýl otvoril čo najširšiemu počtu hráčov. V úvode hry vám preto ponúkne dve možnosti nastavení navigácie pri plnení questov. Pre ostrieľaných fanúšikov metroidvanie je tu režim exploration. Môžu v ňom objavovať svet, prechádzať mapu s minimom informácií a hľadať questy na vlastnú päsť. 

V prípade, že vám tento systém nevonia rovnako, ako mne, určite oceníte režim guided. Uvidíte v ňom presne vyznačený cieľ, otvorené aj uzavreté prechody. Stále je však na vás, aby ste k cieľu našli vhodné cestičky, keďže mapa sa odkrýva až v momente, keď ňou prechádzate. 

Počas toho budete nachádzať aj tzv. Wak-Wak stromy, pri ktorých si viete uložiť svoj progres, doplniť život, manažovať schopnosti a slúži aj ako bod respawnu v prípade Sargonovej smrti. Je to podobný systém, ako sme videli napríklad pri meditačných bodoch v Star Wars Jedi: Survivor.

Zábavné sekačkové súboje, schopnosti a amulety

Putovanie po mape v metroidvania štýle v Prince of Persia: The Lost Crown spestrujú skvelé sekačkové súboje, puzzle elementy a ďalšie herné mechaniky. Sargon je v prvom rade kvalitne vycvičený vojak, ktorý spoľahlivo ovláda svoje čepele. Jeho hlavnou zbraňou je dvojica mečov. Dokážu rozdávať rýchle sekačkové údery, robiť rôzne kombá v kombinácii so skákaním alebo pri podržaní tlačidla nabíjať silné útoky. 

Tento systém funguje skvele a súboje sú za mňa fakt zábavné. O to viac, že v praxi nie sú len o prostom sekaní. Sargon sa totiž dokáže niektorým útokom vyhýbať sklzom a vývojári zapracovali aj párovanie, teda odrážanie rán pri správnom načasovaní. Nepriatelia navyše dokážu podnikať nezastaviteľné útoky označené červeným signálom, ktoré nezvládnete odraziť a za každých okolností sa im treba vyhnúť. 

Pridávajú sa k nim žlté ataky, ktoré preveria vaše reflexy a musíte ich odraziť v správny čas. Odemnou vám bude efektná animácia ukončenia. Ale ak to nestihnete, spôsobia vám nepekné poškodenie. Boje neskôr doplní aj využívanie luku či magického kotúča. Pomôžu vám zasiahnuť vzdialených nepriateľov, ale aj aktivovať určité mechanizmy. 

Sargon navyše nie je obyčajným vojakom a dokáže ovládať posvätnú energiu Athra, ktorá mu prepožičiava špeciálne schopnosti. Jej ukazovateľ sa vám bude postupne plniť počas bojov a keď dosiahne maximum, môžete ho aktivovať. Sargon potom využije jeden z 10 silných útokov, ktoré si budete odomykať počas hry. 

Naraz ich môžete mať v slote k dispozícii dve a obmieňať sa dajú len pri Wak-Wak stromoch. Sargon vďaka nim zvládne napríklad z luku vypáliť silný laser, vytvoriť si zónu uzdravenia alebo sa vrhnúť na nepriateľa devastujúcou ranou, ktorá prerazí každú obranu. 

V ceste vám pritom bude stáť pomerne pestrá paleta nepriateľov od základných vojakov cez tvrdšie príšerky až po bossov. Tých je v hre niekoľko a musím povedať, že sú pekne rôznorodí. Každý vám predvedie svoj vlastný set útokov, na ktorý si bude treba pripraviť vhodnú taktiku. 

Celkovo sú tieto strety nápadité a budete si ich užívať, aj keď vedia zavariť. Našťastie tu Ubisoft pridal niekoľko úrovní obťažnosti s nastaveniami prístupnosti, kde si viete na základe vašich schopností upraviť aj posuvník poškodenia. Napriek veľkej snahe sprístupniť hru čo najväčšiemu spektru hráčov však súboje stále dokážu potrápiť a neraz preveria vaše reflexy. 

Pomôcť ale môže aj Sargonov náhrdelník vybavený silnými amuletmi. Spočiatku má na ne k dispozícii tri sloty, ktoré sa postupne v priebehu hry rozširujú na celkový počet 12. Amulety mu dodávajú ďalšie pasívne bonusové schopnosti a vylepšujú celkové štatistiky hlavného hrdinu. 

Môžu napríklad zosilniť útoky, zlepšiť regeneráciu zdravia alebo signalizovať blízke truhlice s pokladom. Samotné amulety zbierate počas hry. Dajú sa nájsť v niektorých truhliciach alebo si ich môžete kúpiť v obchode za kryštály z porazených nepriateľov. Celkovo hra obsahuje až 38 amuletov. Dajú sa vylepšovať a vymieňať pri Wak-Wak stromoch. 

Staré dobré puzzle elementy

V prípade, že patríte k fanúšikom starších dielov série, Prince of Persia: The Lost Crown vás osloví vo viacerých smeroch. Okrem spomínaných sú tu aj šikovne zapracované puzzle elementy, resp. hádanky. Pri ich riešení budete využívať luk, magický kotúč aj časové schopnosti. Vďaka nim zvládnete odomknúť bránu, preskákať náročnú pasáž alebo niečo aktivovať. 

Musím  uznať, že hádanky sú pomerne nápadité a prakticky stále robíte niečo iné. Táto pestrosť vás núti viac premýšľať nad riešením a fanúšikovia puzzle si tu rozhodne prídu na svoje. Platforming je veľmi intuitívny a spracovaný rovnako kvalitne, ako v sérii Assassin's Creed. Ovládanie je presné a Sargon nikdy nezaváhal ani počas krkolomných pasáží. 

Práve hádanky a platforming považujem za jednu z najzábavnejších častí hry. A ak by vás náhodou skákanie nebavilo alebo pripadalo príliš náročné, aj tu Ubisoft pridal nastavenie prístupnosti. Vďaka nemu sa dokážete teleportovať za vybrané platforminogové pasáže, ktoré patria k tým náročnejším. Opäť je to však voliteľná možnosť, ktorú môžete a nemusíte využiť a viete si ju zapnúť či vypnúť kedykoľvek počas hrania. 

Sympatický pastelový vizuál

Prince of Persia: The Lost Crown svoje zábavné mechaniky navyše balí do sympatického vizuálu, ktorý má blízko k Sands of Time. Je však trochu viac pastelový a charaktery sú prispôsobené aktuálnej generácii mladších hráčov podobne, ako reštart Saints Row. Oceniť musím pekné efekty a dobre spracované prestrihové scény. 

Veľkým ťahákom sú aj rozmanité prostredia, ktorými je už Ubisoft povestný. Začiatok hry vás prenesie na historické bojisko s temnejšou príchuťou. Neskôr sa dostanete do údolí chrámov, ktoré lemujú majestátne sochy. Na rad príde aj staré pieskom pokryté mesto, jeseňou ošľahaný les, farebné vrcholy, stroskotané pevnosti, katakomby či temné zákutia miest. 

Mapa je vďaka tomu pekne pestrá a napriek jednoduchému výtvarnému štýlu grafike nechýba dôraz na pekné minimalistické detaily. 2D vizuál navyše naplno ťaží z výkonu PS5, ktorá dokáže Prince of Persia: The Lost Crown rozbehať v 4K pri 120 snímkoch za sekundu. Aj vďaka tomu tu absentujú grafické nastavenia, ktoré prakticky nepotrebujete, pretože novinka už v základe beží s tým najlepším nastavením. Farebný výtvarný štýl dopĺňa aj kvalitná hudba a decentný dabing. 

Výhody:

  • prekvapivo komplexný príbeh 

  • zábavné sekačkové súboje

  • skvelý platforming 

  • zaujímavé puzzle elementy

  • slušná dĺžka

  • rozmanité súboje s bossmi

  • využívanie magických schopností

  • kvalitne spracovaný metroidvania štýl

  • rozmanitá mapa 

  • sympatický vizuál

  • širšie nastavenia prístupnosti

Nevýhody:

  • aj napriek nastaveniam prístupnosti hra dokáže potrápiť

  • niektoré dialógy pôsobia genericky

  • backtracking je občas otravný

Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/s, Nintendo Switch

Cena: od 49,99 eur 

Hodnotenie: 9 / 10 

Záver

Prince of Persia: The Lost Crown je výborným herným štartom roka 2024. Ubisoft konečne priniesol hru, na ktorú som sa tešil a moje očakávania naplnila v každom smere. Nový Princ sa po rokoch vracia v najlepšej forme postavenej na základoch série, ktoré sme kedysi tak milovali. Na pomery 2D skákačky zaujme prekvapivo komplexným príbehom, kde nechýbajú zvraty, pútavé rozprávanie či atraktívne zasadenie. 

Grom sú však zábavné sekačkové súboje a skvelý platforming, ktorý si budete užívať od začiatku až do konca. Nechýbajú ani rozmanité súboje s bossmi a pestré puzzle elementy potvrdzujúce kreativitu autorov. Toto všetko je zabalené v kvalitnom metroidvania štýle, ktorý je vďaka širším nastaveniam prístupnosti otvorený aj nováčikom. Hra síce občas dokáže potrápiť, ale aj napriek tomu a ďalším menším výčitkám vám nového Princa určite vrelo odporúčam. O to viac, ak patríte k fanúšikom žánru a tejto legendárnej orientálnej série. Ale aj keby ste ju nikdy predtým nehrali, nič sa nedeje. The Lost Crown je totiž ideálnym štartom.
 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu