Poradňa: Je kúpa mobilu z bazáru bezpečná a výhodná?

Kúpou mobilu z druhej ruky sa dá ušetriť nemálo peňazí. Poradíme, na čo si dávať pozor a kedy už od špekulantov dávať ruky preč.

Ak aj vás trápi nejaký problém s telefónom, mobilným operátorom alebo hľadáte nejaký špecifický mobil, napíšte nám e-mail na redakcia@fony.sk s predmetom správy "Poradňa". Z redakčnej pošty každý týždeň vyberieme najzaujímavejšiu otázku a tej sa budeme venovať formou takéhoto článku.

Erik nám píše: "Dobrý deň, rád by som vedel, aký máte pohľad kúpu mobilu z druhej ruky (bazár, inzertné portály a iné zánovné zariadenia). Je to rozumné riešenie? Narážam hlavne na pomer cena / výkon, keďže sa dajú za veľmi pekné sumy kúpiť kvalitné, hoci aj minuloročné vlajkové lode. Na čo si treba posvietiť? Napadá mi napríklad záruka. Ďakujem za Vašu odpoveď."

Predpokladáme, že Erika zaujímajú najmä telefóny predávané cez inzerát na weboch ako Bazos.sk, Marketplace na Facebooku a v špeciálnych sekciách diskusných fór. Najlepšou možnosťou by určite bolo zobrať starší mobil od niekoho, koho poznáte a dôverujete mu - dobrého známeho či priamo od niekoho z rodiny. Tu ale býva ponuka veľmi obmedzená.

Ak už sa rozhodnete hľadanie rozšíriť aj na internet, treba dodržať pár pravidiel.

Veľa predajcov ponúka aj zariadenia, ktoré sú zabalené v originálnych fóliách a nikdy neboli rozbalené či zapnuté. Zväčša ide o lacnejšie získané telefóny k novému paušálu, ktoré ale majiteľ nepotrebuje, a tak sa ich rozhodne predať. V takýchto prípadoch sa podľa nás nemáte čoho báť a ide o jednu z najlepších možností, ako ušetriť. Získate úplne nové zariadenie za o niečo nižšiu cenu, než v normálnych obchodoch. Vždy však požadujte aj faktúru alebo pokladničný blok, aby ste sa vyhli prípadným problémom s reklamáciou. Tú by ste mali po predložení potrebných dokumentov jednoducho vybaviť v e-shope alebo u operátora aj ako 2. majiteľ. Hoci sa v minulosti objavili prípady, obchod vyžadoval prítomnosť pôvodného kupujúceho, zákon tvrdí niečo iné. Na vybavenie reklamácie stačí predloženie správneho záručného listu alebo pokladničného bločku, ktorý ho nahrádza.

Naša istota ale platí len v prípade, že bol mobil kupovaný na Slovensku a v niektorom renomovanom e-shope, ktorému nehrozí, že za pár týždňov prestane existovať. Viac sme sa tejto téme venovali v článku Poradňa: Prečo sa ceny mobilov v e-shopoch tak veľmi odlišujú. Pozor aj na špekulantov, ktorí telefón kúpili v inej krajine a predávajú na Slovensku. V lepšom prípade (v autorizovaných servisných strediskách pre Apple) si uplatníte aspoň 12-mesačnú medzinárodnú záruku, v tých ostatných máte smolu.

Odporúčame kupovať iba zariadenia so zárukou a kúpené na Slovensku. Samozrejme, čím starší mobil kupujete, tým viac zväčša ušetríte, dvoj- alebo trojročný smartfón bez možnosti reklamovať akúkoľvek jeho vadu, je však mačkou vo vreci. Naopak, ak záruka trvá ešte aspoň 6 alebo 12 mesiacov, dostanete možnosť uplatniť si opravu alebo dokonca výmenu za úplne nové zariadenia. Myslite tiež na to, že takmer všetky smartfóny už ponúkajú batériu vymeniteľnú iba v servise. Takýto zásah sa ale majiteľovi príliš neoplatí a je pravdepodobné, že po výraznom zhoršení výdrže siahne po novom zariadení a starého sa bude chcieť zbaviť. Čím starší mobil, tým horšie na tom bude jeho batéria. V prípade iPhonov sa dá orientačné zdravie batérie skontrolovať priamo v Nastaveniach systému.

Trvajte na predaji telefónu v originálnej krabici, aby ste mohli skontrolovať sériové číslo, resp. IMEI na nej a na (alebo v) mobile. Poteší aj pôvodná nabíjačka a príslušenstvo, ich absencia ale dnes už veľkým problémom nie je a veľká časť používateľov dokonca použité slúchadlá rovno zahadzuje z hygienických dôvodov.

Určite kašlite na dobierky a trvajte na osobnom vyskúšaní telefónu. Ten vždy zapnite a podľa možností vyskúšajte všetko, čo sa dá. Najmä displej, fotoaparát, a reproduktory či mikrofón. Skontrolujte bežné opotrebovanie a prípadné škrabance na displeji pod správnym osvetlením.

iPhony a niektoré Androidy pridali tzv. Activation Lock, teda ochranu pred krádežami. Platí, že ak sa pôvodný majiteľ zo systému neodhlásil korektne, nový držiteľ mobilu si doň nebude môcť pridať svoje konto. V horšom prípade to znamená, že je mobil kradnutý (aj keď sedia údaje na krabici), v tom lepšom len zábudlivosť alebo nevedomosť. Nepríjemnosti však budete mať tak či tak, predávajúci vám totiž bude musieť poskytnúť svoj e-mail a heslo, alebo sa s vami stretnúť znovu.

Najlepšie teda urobíte, ak starého majiteľa poprosíte, aby mobil vyresetoval až pred vami (plný prístup do systému vám dá možnosť vyskúšať všetky funkcie), prípadne vám venoval pár minút, aby ste do mobilu vložili svoju SIM a skúsili, či všetko funguje. Správny postup na vymazanie iPhonov a iPadov pred predajom nájdete tu, v prípade Androidov by mala stačiť možnosť "Obnoviť továrenské nastavenia". Skontrolujte však, či je na obrazovke informácia o tom, že sa zo zariadenia naozaj vymaže Google účet. Samsung a BlackBerry majú ešte vlastné kontá, z ktorý sa musíte odhlásiť tiež.

Ak nájdete mobil, ktorý sa vám pozdáva, skontrolujte, či sa jeho cena podozrivo nelíši od ostatných rovnako starých modelov na bazárovom trhu a kontaktujte majiteľa, ideálne telefonicky. Aj jeho vystupovanie a odpovede totiž naznačia, či ide o dôveryhodnú osobu.

Súhlasíme teda, že kúpou mobilu z druhej ruky môžete ušetriť a pomôžete tým tiež predĺžiť životnosť zariadení, ktoré by inak skončili v skrini či na skládkach. Za najbezpečnejšiu voľbu považujeme kúpu nových, ešte zabalených zariadení, pri tých ale ušetríte najmenej. Ak už chcete siahnuť po používanom mobile, skúste hľadať kus so zárukou. V každom prípade trvajte na osobnom vyskúšaní a originálnej krabici.

Všetky podobné články nájdete po kliknutí na tento odkaz.