Call of Duty: Modern Warfare III - šedý priemer

Call of Duty sa nás tento rok zúfalo snaží presvedčiť, že bolo od začiatku plánované ako plnohodnotný diel. V neprospech však hovorí extrémne krátka kampaň, recyklovaný multiplayer aj najodfláknutejší Zombie režim v histórii značky.

Značka Call of Duty to má tento rok z hľadiska kvality nahnuté asi najviac vo svojej histórii. Najprv sme tu mali niekoľko únikov o tom, že nový diel tento rok nebude a séria si dá pauzu. Stalo sa tak krátko po tom, ako u hráčov na plnej čiare stroskotal Vanguard (recenzia), čo priznal aj samotný Activision. Po úspechu minuloročného Modern Warfare II (recenzia), ktorý zrejme nečakal ani vydavateľ, sa však mala situácia zmeniť. 

Neoficiálne informácie však hovorili o tom, že sa dočkáme iba expanzie, ktorá prinesie menšiu ponuku nového obsahu. Značka Call of Duty sa však dlhodobo netají tým, že funguje ako stroj na peniaze. Práve túžba po ziskoch mala podľa únikov stáť za tým, že to, čo bolo pôvodne plánované ako expanzia, sa malo počas vývoja transformovať na plnohodnotný diel s názvom Call of Duty: Modern Warfare III.

Vraj sa tak stalo pomerne neskoro a neoficiálne zdroje v súvislosti s novým dielom spomínajú veľký tlak na vývojárov aj nútené nadčasy. Activision so štúdiom Sledgehammer Games to síce popierajú a tvrdia, že Modern Warfare III bolo od začiatku plánované ako plnohodnotný diel. Človek by im aj uveril, ale prečo potom hra pôsobí dojmom, že sa nestíhalo na každom kroku? To zistíme v tejto recenzii.

Ťažkopádny a otravný Call of Duty Hub

Veľkou novinkou je tento rok akýsi Call of Duty hub, ktorý do jedného celku spája Modern Warfare III, II a Warzone. Dá sa očakávať, že do budúcna v ňom uvidíme aj ďalšie diely Call of Duty. Na tom by asi nebolo nič zlé, keby výsledok nebol ťažkopádny a vrcholne otravný. Hlavne pre hráčov, ktorí chcú hrať kampaň a vždy musia najskôr spustiť hub.

Ten vám následne prehrá nové COD intro. Potom na úvodnej obrazovke kontroluje kvalitu internetového pripojenia a posledné aktualizácie. V prípade, že nejaké pribudli, vyžaduje reštartovanie a opäť vás hodí na plochu počítača. Odtiaľ sa automaticky spustí s tým, že zas a znova prichádza na rad ona úvodná obrazovka s kontrolami, načítaním vašich štatistík a COD profilu. Celé to chvíľu trvá a už na prvé spustenie je to celkom otravné. 

Potom vás privíta úvodná obrazovka so správou dňa, ktorá láka na nové odmeny a nákupy v multiplayeri. Po jej preskočení prichádza na rad trochu ťažkopádna ponuka, kde vás hub nechá vybrať, čo vlastne chcete hrať. Hovoríte si konečne? Bohužiaľ, ešte stále nemáte vyhraté. Po výbere kampane Modern Warfare III hub skontroluje, či máte hru zakúpenú aj nainštalovanú. 

Vyhodí vám krátku načítaciu obrazovku a následne sa vypne, aby sa zo systému mohla samostatne spustiť kampaň Modern Warfare III. Už tu si poviete, načo vám je hub, keď sa z neho nedá plynule prejsť do hry, ale musí sa vypnúť, aby sa potom musela spustiť samotná hra. Tá navyše opäť opakuje postup, ktorý predviedol hub a teda na úvodnej obrazovke kontroluje aktualizácie a štatistiky. 

Celý tento systém je vážne ťažkopádny a niekedy trvá fakt dlhé minúty, kým sa konečne dostanete do hry. Trpí tým hlavne možnosť hrať kampaň a už pri prvom spustení som z toho bol celkom nervózny. Nový Call of Duty hub je teda jedna veľká otrava, pri ktorej budete nostalgicky spomínať na staré dobré časy, kedy vám Call of Duty vytvorilo na ploche dve ikony. Jednu pre singleplayer, druhú pre multiplayer a pri ich spustení ste hneď boli v hre, ktorú ste chceli hrať. Nehovoriac o tom, že tento hub prakticky prispel iba k tomu, aby obria hra opäť narástla na veľkosti. 

Krátka kampaň, ktorú vypĺňa Warzone balast

Kypieť radosťou však nebudete ani počas hrania kampane. Už hráči s predbežným prístupom hlásili, že je veľmi krátka a ani dojmy z jej priebehu neboli nadšené. S dĺžkou môžem len súhlasiť, pretože zhruba 4 hodiny sú aj na pomery tejto série naozaj bieda. Zvlášť v prípade, že kampaň obsahuje časti, ktoré pôsobia ako umelé naťahovanie. 

Čo sa týka samotnej kvality, tu vás musím trochu upokojiť. Aj napriek vlne hejtu si totiž nemyslím, že by kampaň bola celkovo vyslovene zlá. Osobne som si ju užil dokonca viac, než v minuloročnom Modern Warfare II, kde ma otrávili niektoré novinky, o ktoré sa pokúšalo štúdio Infinity Ward. Tu je kampaň prakticky v klasickom Call of Duty štýle, aj keď má svoje muchy. 

Príbeh otvára veľmi slušná misia s infiltráciou väznice. Je síce krátka, ale má skvelú atmosféru a prakticky nič nenasvedčuje tomu, že by sa niečo mohlo pokaziť. Na slobodu sa dostáva starý známy terorista Vladimir Makarov, ktorého konanie by mohlo rozpútať konflikt nevídaných rozmerov. Okamžite mu tak pôjde po krku jednotka Task Force 141 na čele s kapitánom Priceom. 

Dej je rozprávaný prostredníctvom špičkových prestrihových scén, ktorými je už značka Call of Duty povestná. Majú skvelé technické prevedenie a animačne patria k tomu najlepšiemu, čo ste v hrách mohli vidieť. Nechýbajú im kvalitné herecké výkony, atmosferická hudba a výborný zvuk. Rovnako, ako celej hre. 

Príbeh má aj vďaka krátkosti celkom slušný spád. Členovia Task Force 141 sú správne drsní a cítiť z nich, že chytenie Makarova je tak trochu osobné. Páčili sa mi príbehové zvraty a dokonca aj koniec, ktorý možno pôsobil uponáhľane, ale hru uzavrel slušne a pekne navnadil na ďalší diel. 

Veľmi dobre tu fungujú aj klasické lineárne misie, kde prakticky dostanete to, čo od série Call of Duty očakávate. Aj keď v prípade Modern Warfare III sa nedá ubrániť pocitu, že niektoré z nich sú kratšie než by vám bolo milé. Zároveň sú chudobnejšie na rôzne epické a pamätné momenty, typické pre pôvodnú trilógiu Modern Warfare. Na ňu sa novodobá trojka rozhodne nechytá. 

Napriek tomu je lineárna akcia v kampani slušná a väčší problém je novinka v podobe open combat misií. V nich odpadá obľúbená lineárna časť a pripomínajú skôr eventy vo Warzone. Máte tu prakticky otvorenú mapu s vyznačenými cieľmi, kde treba niečo zobrať, umiestniť, zničiť alebo aktivovať. Medzitým čelíte náletom nepriateľov, lootujete zbrane aj výbavu. 

Tento štýl veľmi dobre poznáme z Warzone, ale myslím, že v kampani nemá čo robiť. Striktným hráčom singleplayeru nesadne, pretože úplne zabíja klasickú lineárnu atmosféru tohto režimu, ktorú v kampani tak milujeme. Nehovoriac o tom, že celkovo pôsobí tak, ako keby Sledgehammer Games nestíhali a snažili sa vyplniť už aj tak krátku kampaň balastným obsahom, nech celkový čas dosiahne aspoň tie štyri hodiny. A to je naozaj málo. 

Osobne dúfam, že po odkúpení Microsoftom sa Call of Duty zmení a pomôže to hlavne kampani. Mohla by vychádzať separátne od multiplayeru s patričnou dĺžkou a kvalitou, na akú sme zvyknutí. Predstavujem si to tak, ako to Microsoft robí so sériou Halo, ktorá mala samostatnú platenú kampaň a bezplatný multiplayer. Snáď toto raz bude realitou aj pri COD.

Kvalitný vizuál a špičková práca s držaním zbrane

Jednou z oblastí, kde Call of Duty: Modern Warfare III nemám čo vytýkať, je vizuálna stránka. Aj keď teda hlavne v kampani. Kým predošlý diel ukázal niekoľko slabostí enginu, trojka vyzerá skvele v každom ohľade. Má špičkové nasvietenie, kvalitné efekty a je radosť hru sledovať v pohybe. Grafika rozhodne prispieva k atmosfére rovnako, ako kvalitný dabing a dunivé audio. 

Tým je séria už nejaký čas charakteristická a nič sa v tomto smere rozhodne nezmenilo ani teraz. Tento rok som si však oveľa viac všimol pokrok, ktorý urobilo štúdio Sledgehammer Games pri držaní zbrane. To je v Modern Warfare III zobrazené naozaj špičkovo. Zbraň totiž z prvého pohľadu už vôbec nepôsobí staticky. Vaša postava si ju počas hrania nakláňa a niekedy ju skloní tak, že vidíte len časť zbrane. 

Inokedy ju na základe pohybu nevidíte vôbec, čo vo výsledku pôsobí veľmi autenticky. Rovnako, ako využívanie nepriestrelnej vesty, ktoré patrí medzi novinky. Počas hrania totiž môžete zbierať oceľové pláty, ktoré si následne vymieňate a vkladáte do vesty, čo vám prepožičia odolnosť navyše. 

Ďalších noviniek v hrateľnosti však nie je veľa a skôr ide len o kozmetické dolaďovanie alebo replikovanie už fungujúcich systémov. Medzi tie rozhodne patrí aj povestný Call of Duty gunplay. Práve jeho excelentné prevedenie vás pri hre opäť udržia a kvalita prestreliek je hlavným dôvodom, prečo sa každý nový diel teší obrovského záujmu hráčov. 

Recyklovaný multiplayer a nepodarená Zombie kooperácia

Milióny hráčov každý rok okrem špičkovej Call of Duty hrateľnosti zaujíma aj multiplayerová časť, ktorá patrí k najhranejším režimom série. Tento rok ho však na štarte ocenia hlavne hráči na nostalgickej vlne. Po vydaní hry totiž ponúka len remastrované mapy staršieho Modern Warfare 2, ktoré boli veľmi slušne prepracované do aktuálneho vizuálu. 

Ak patríte k multiplayerovým veteránom, môžete si vďaka nim zaspomínať na staré dobré COD MW2 z roku 2009. V prípade, že vám tento postup nevonia a chcete nové mapy, s multiplayerom odporúčam počkať, kým sa hra rozbehne. Snáď potom prinesie aj väčšie novinky a viac originality. Po stránke režimov sa vracajú staré známe Team Deathmatch, Kill Confirmed či Domination. 

Novinky zastupuje režim Cutthroat, ktorý proti sebe postaví tri tímy po troch v zápase 3v3v3. Môžete si v ňom užiť menšie, viac takticky ladené súboje a je v kontraste s veľkým Ground War, kde sa na jednej mape stretne až 64 hráčov v dvoch tímoch. Celkovo je multiplayer veľkou recykláciou a je na vás, či vám na štarte stačia remastrované mapy alebo nie. 

Veteránov série možno presvedčí fakt, že do Modern Warfare III si vedia preniesť svoj progres a veci z dvojky. Môžu tak pokračovať v obohacovaní svojej výbavy a rozširovať zbierku, ktorú ste hromadili rok predtým. Ničím iným vás multiplayer neprekvapí, čo je na štarte hry škoda, pretože si zaslúžila viacero noviniek. Znova to však odráža isté podozrenia, že Modern Warfare III bolo naozaj plánované len ako expanzia. 

Predtým než uzavrieme tohtoročné Call of Duty sa ešte musíme pozrieť na návrat Zombie režimu. Ten minulý rok chýbal, čo sa nepáčilo mnohým fanúšikom. Sledgehammer Games tak nenechali nič na náhodu a Zombie režim sa vracia, aj keď nie v plnej paráde. Po novom je totiž prepracovaný do formy extraction režimu. 

Odohráva sa v otvorenom svete, kde v kooperácii so spoluhráčmi plníte rôzne úlohy. Jednotlivé misie trvajú 45 minút, po ktorých sa musíte stihnúť evakuovať. V prípade úspechu si do ďalšej hry odnášate nazbieraný loot. Možno to niekomu neznie zle, ale v praxi Zombie režim tento rok pôsobí odfláknutým dojmom a až príliš pripomína obyčajné Warzone so zombíkmi. 

Zároveň v ňom narazíte na technické nedostatky a ani graficky nevyzerá práve najlepšie. Opäť sa vás teda zmocní podozrenie, že vývojári sa s celým Call of Duty tento rok ponáhľali, pretože z expanzie na poslednú chvíľu museli urobiť plnohodnotný diel. Zombie režim si to odniesol najviac a za mňa vôbec nestojí za váš čas. Aj preto nedostane viac priestoru ani v tejto recenzii. 

Výhody:

  • opäť špičková Call of Duty hrateľnosť

  • niekoľko slušných lineárnych misií v kampani 

  • možnosť preniesť svoj progres z MWII

  • kvalitné audio a prestrihové scény

  • pekné spracovanie remastrovaných máp v kampani

Nevýhody:

  • extrémne krátka kampaň 

  • ťažkopádny COD hub

  • balastné open combat misie v kampani pripomínajúce Warzone

  • len jeden nový režim v multiplayeri

  • multiplayer obsahuje na štarte len remastrované staršie mapy

  • veľmi nepodarený režim Zombie

  • vysoká cenovka vzhľadom na ponuku obsahu

  • na mnohých miestach pôsobí nedotiahnutým dojmom 

Platformy: PC, PS5, Xbox Series X/s

Cena: od 69,99 eur 

Hodnotenie: 5/10

Záver

Tohtoročné Call of Duty: Modern Warfare III sa nás zúfalo snaží presvedčiť o tom, že bolo od začiatku plánované ako plnohodnotný diel. Hneď ako ho rozohráte ale zistíte, že na mnohých miestach pôsobí nedotiahnutým dojmom, čo celú túto snahu degraduje. Kampaň má síce pár slušných atmosferických momentov a vpred ju ťahá hlavne Task Force 141 spolu s Makarovom.

Bohužiaľ ich boj je tento rok aj na pomery série extrémne krátky a dobré momenty končia skôr než začnú. Kampaň navyše obsahuje balast v podobe open combat misií, ktoré pripomínajú Warzone a rozhodne tam nemajú čo robiť. O tom, že sa nestíhalo, vás presvedčí aj ponuka multiplayeru, ktorá na štarte obsahuje len jeden nový režim a remastrované staršie mapy. 

Ku cti im slúži kvalita spracovania aj dávka nostalgie, ale opäť ide len o recykláciu obsahu. Tú by som pokojne ocenil v prípade Zombie režimu, ktorý sa však rozhodol vybrať úplne inou cestou. Osobne si myslím, že si túto snahu mohol ušetriť, pretože dopadla asi najhoršie v histórii série. Vzhľadom na túto ponuku má Call of Duty Modern Warfare  III naozaj vysokú cenovku a ak po ňom z akýchkoľvek dôvodov túžite, určite počkajte radšej na zľavu. 



 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu