iGO 8

RECENZIA aplikácie Špičková navigácia pre Windows Mobile s dotykovým ovládaním.

Základné parametre:

operačný systém: Windows Mobile,

minimálne parametre: procesor 300 MHz, RAM 64 MB,

ovládanie: dotykový displej + prispôsobené tlačidlá,

Testované mapy: iGO 8 Europe, 3. generácia, Q3 2008 na 2 GB karte

(dnes sa iGO 8 dodáva aj na 4 GB s 2 GB voľného miesta)

Drobnosti

funkciapopis
zadávanie adresyinteligentné; QWERTY, QWERTZ, ABC...
výpočet pohybu v tuneliáno (podľa rýchlosti pri vjazde)
maximálne povolené rýchlostiSlovensko len všeobecne, v obci 60 km/h
zadávanie súradnícDD° MM' SS,SSS''; DD° MM,MMMMM''; DD,DDDDDDD°
pamäť po spustení3,9 MB (Samsung i900)
veľkosť mápEurópa 1 132 MB
pokrytie Slovenska95 % cestnej siete, 75 % domových čísiel
POIv Európe viac než dva milióny
aktualizácia mápáno (www.naviextras.com)
3D navigáciaáno (3D terén + 3D budovy vo významných mestách)
režimyjednoduchý a pokročilý

iGO 8

Aplikáciu iGO 8 som testoval asi mesiac so Samsungom i900 Omnia. S netradičným rozlíšením telefónu nemala aplikácia problém - ani s Omniou (240 x 400 b.), ani s Palmom Treo Pro (320 x 320 b.). Na Palme som vytvoril aj snímky obrazovky v článku.

Navigačný softvér iGO 8 od spoločnosti Nav N Go je dostupný na pamäťovej karte microSD (aktuálne 2 GB alebo 4 GB) s adaptérom vo veľkosti miniSD aj SD karty.

Do všetkých používaných telefónov s Windows Mobile 6 Professional stačilo vložiť 2 GB pamäťovú kartu s navigáciou do telefónu a všetko sa automaticky nainštalovalo. Aplikácia je dokonale prispôsobená ovládaniu dotykovou obrazovkou, ba dokonca zmenila funkciu niektorých hardvérových tlačidiel pre svoje potreby (ovládanie hlasitosti bočnými tlačidlami, spúšť fotoaparátu zobrazí informácie o trase a pod.).

iGO 8iGO 8

Načítavanie aplikácie trvalo vždy asi pol minúty, čo považujem v prístroji so 628 MHz procesorom za prekvapivo dlhé. Ja som testoval verziu R1, pričom v novej verzii iGO 8 R3 by malo byť načítavanie údajne rýchlejšie. K tomu pridajte vždy takmer jeden- až dvojminútové hľadanie signálu, či už v Bratislave alebo na voľnom priestranstve. Dlhé hľadanie signálu nastávalo aj v Palm Treo Pro, aj v Samsungu Omnia. Ak máte skúsenosti s iGO 8 aj v iných zariadeniach, napíšte ich, prosím, do diskusie pod článkom. iGO 8 by určite pomohla funkcia v štýle A-GPS (asistované GPS), ktorá by podľa využívaných základňových staníc operátora rozpoznala aspoň približnú lokalitu. Niektoré zariadenia však ponúkajú pridanú funkciu Quick GPS a podobne.

iGO 8iGO 8

Kým iGO nenájde dostatok satelitov, neukáže ani vašu približnú polohu, ale zobrazí poslednú zachytenú. Výnimkou sú tunely, v ktorých preráta možnú polohu podľa posledných údajov o rýchlosti. Straty GPS signálu boli v mojom prípade veľmi nepríjemnou vlastnosťou telefónu s iGO 8. Napríklad polovicu cesty cez Donovaly som išiel bez navigácie. Zaujímavé však bolo, že pri ceste naspäť takýto výpadok nenastal. Je veľmi pravdepodobné, že chyba bola v telefóne, možno v aplikácií, ale s inou navigáciou sa mi nikdy nič podobné nestalo. Po niekoľkých mesiacoch používania iGO 8 v Omnii však musím zhodnotiť, že v poslednom mesiaci výpadok signálu nenastal ani raz. Určite však môžem napísať, že iGO je extrémne náročné na dostatočný počet satelitov. Pri chôdzi po cetre Prahy som sa signálu v Omnii nedočkal ani po 10 minútach pochodu medzi domami s telefónom v natiahnutej ruke.

iGO 8iGO 8

Ovládanie iGO 8 na Samsungu i900 hodnotím veľmi pozitívne. Podobne je tomu aj na ďalších prístrojoch (HTC, Palm, Asus...). Niektoré ikony by mohli byť väčšie, občas sa mám problém trafiť napríklad na zmenu 2D / 3D zobrazenia. Ale zase musím pochváliť možnosti zobrazených údajov na displeji. Stále je jasne zobrazená prvá nasledujúca odbočka, a vedľa nej malá šípka pre ďalšiu zmenu smeru aj so vzdialenosťou od prvej odbočky. Tak máte neustále prehľad o dvoch najbližších zmených na trase. To napríklad znižuje dôležitosť mylnej navigácie v niektorých (neskôr spomenutých) prípadoch. Pekným príkladom je napríkad odbočka v Lipníkoch. Navigácia už za Prešovom ukazovala "po 7 km jazdy odbočíte doprava" a na malej šípke vedľa zase "po nasledujúcich 85 m doľava". Tu mi bolo jasné, že mám dávať pozor aj na značky na ceste a všímať si odbočku pozornejšie. Po priblížení ku nie-úplne-jednoduchej križovatke mi bolo jasné, že navigácia ju chápe zbytočne zložito, že stačí len odbočiť doľava.

iGO 8iGO 8

Pozorované problémové úseky:

- Banská Bystrica, stará cesta - pri vjazde do Bystrice ma navigácia zbytočne viedla na súbežnú starú cestu, aby som sa z nej po kilometri vrátil späť na hlavnú,

- Vinohrady nad Váhom - pri zastávke nevedie rovno, ale zbytočne po otočke autobusov

iGO 8

- Trnava, diaľničná križovatka - pri jazde od Nitry do Bratislavy navigácia vedie asi 100 m rovno smerom na Trnavu, a potom 100 m naspäť, pričom stačí jednoducho odbočiť doprava na Bratislavu.

iGO 8

- Štrba - okolo Štrby chýba nová diaľnica,

- Poprad - okolo Popradu chýba nová diaľnica,

- Lipníky (okr. PO) - na trojuholníkovej križovatke dvoch významných ciest v Lipníkoch za Prešovom na odbočke doľava (smer Giraltovce) vás navigácia mylne vedie doprava a 85 m ďalej zase doľava...pričom by stačilo (a ostatné navigácie to aj robia) povedať "odbočte vľavo".

iGO 8

- chýba 50 km/h v obci, navigácia upozorňuje na prekročenie 60 km/h.

Pri navigácii je dôležité pohodlie zadávania adries. Po štarte aplikácie sa zobrazí ponuka šiestich (4 + 2) veľkých virtuálnych tlačidiel. Zvolím "hľadať" a objaví sa ďalších sedem (5 + 2) tlačidiel, medzi ktorými sú:

- adresa - inteligentné zadávanie s pamäťou poslednej celej adresy aj pamäťou posledných zadaných miest. Pri zadávaní adresy na jednej z rôznych klávesníc (QWERTY, QWERTZ, AZERTY, ABCD, hebrejskej...) miznú nepotrebné znaky, čo je určite pre každého veľkou pomôckou.

- história - niekoľko desiatok posledných hľadaných miest,

- POI - miesta vášho záujmu sú tiež veľmi dobre spracované. Môžete vyhľadať POI v okolí adresy, cieľa, kurzora, aktuálnej GPS polohy aj pozdĺž trasy.

- obľúbené ciele - vami zadané obľúbené adresy,

- súradnice - zadanie súradníc všetkými tromi systémami (stupne + minúty + sekundy; stupne + minúty; len stupne)

iGO 8iGO 8iGO 8iGO 8

Po výbere daného miesta sa toto zobrazí na mape a vy ho môžete označiť ako cieľ, ako bod do trasy, ako POI...

iGO 8iGO 8

Práve práca s kurzorom na podrobnej mape s rýchlym prekresľovaním a pohybom je pýchou iGO 8. Normálne ma baví pridávať cieľ, štart, body do trasy, vyhľadávať POI na trase, plánovať trasu pre nasledujúci deň. Navigácia a výpočty nie sú všetko, preto sa mi páči, že dotykovým vložením napríklad Donovalov do trasy sa táto hneď upraví na novú. V ostatných navigáciách mám strach plánovať trasy, lebo už len pohyb po mape Slovenska mi zaberie niekoľko minút. Pri iGO len hýbem perom sem a tam.

iGO 8iGO 8

Samotnému navigovaniu počas jazdy nemám veľmi čo vyčítať. Prepočítavanie po neplánovanom odbočení je takmer okamžité, ale v nastaveniach si môžete určiť, že sa vykoná až po dotyku ikony prepočítania. Ak napríklad rozvážate po ceste nejaký tovar, nebudete po odbočení z hlavnej trasy neustále počúvať príkazy pre návrat späť.

iGO 8iGO 8

V Českej republike sa mi páčilo informovanie o prechode križovatkou "po hlavnej ceste".

Veľmi sa mi páčilo zobrazovanie mnou zvolených funkcií. Stačilo kliknúť na trojicu údajov v hornej časti displeja, potom označiť napríklad odhadovaný čas príchodu, zostávajúcu vzdialenosť a aktuálnu rýchlosť. Pri navigovaní sa vždy zobrazujú tri označené z ôsmich možných.

iGO 8v hornej časti displeja trojica mnou zvolených údajov: aktuálna rýchlosť, vzdialenosť do cieľa, odhadovaný čas príchodu

Pri plánovaní trasy môžete určiť aj typy používaných ciest: nespevnené, s povolením, diaľnice, cesty s cestnou daňou, trajekty, platené cesty a cezhraničné plánovanie (dobrým príkladom je trasa Bratislava - Košice cez Maďarsko). Samozrejmosťou je plánovanie trás pre automobily a chodcov, prekvapením je odlišné plánovanie pre záchrannú službu, taxíky, autobusy a bicykle. S tým som sa u navigácie ešte nestretol.

iGO 8 nemá problém s externým ani so zabudovaným GPS prijímačom. Prítomné je aj manuálne, aj automatické vyhľadanie portu.

Počas navigovania je k dispozícii štvorica pomocných virtuálnych tlačidiel v pravej časti obrazovky - ikon, ktoré sú bežne priesvitné. Jednou meníte 2D a 3D pohľad, druhou nastavíte obchádzku (napríklad cez čerpaciu stanicu, ubytovanie, reštauráciu, bankomat...), tretia (napríklad po blúdení po mape) zobrazí aktuálnu pozíciu, štvrtá zobrazí hlavnú ponuku. Zrušenie aktuálnej trasy nájdete práve v nej: hlavná ponuka - trasa - vymazať trasu. Pri 3D pohľade si môžete v spodnej časti obrazovky nastaviť vzdialenosť od kurzora, ja odporúčam tú úplne napravo, ktorá sa prispôsobuje aktuálnej pozícii. V nastaveniach si môžete dokonca nastaviť, že pri niekoľko-kilometrov-dlhej ceste bezo zmien sa automaticky zobrazí 2D pohľad na to, čo vás v diaľke čaká (parkoviská, čerpacie stanice a pod.).

iGO 8iGO 8iGO 8iGO 8iGO 8iGO 8iGO 8iGO 8

Po kliknutí do pravého horného rohu (symboly stavu signálu a batérie) sa zobrazí niekoľko základných nastavení: nočný režim (ten je automatický), hlasitosť, zobrazovanie 3D budov (je ich pár v Bratislave), výber vozidla.

Práve takéto možnosti dotykového ovládania (klikom do pravého horného rohu zmeníte základné nastavenia, klikom do mapy sa zobrazí lupa, možnosti 3D pohľadu aj štvorica ikon vpravo) ponúkajú okamžitú správu navigácie. Netreba zbytočne vstupovať do menu.

Odhad času príchodu do cieľa má iGO 8 reálny, nepočíta s maximálnymi povolenými rýchlosťami. Jeho odhad zodpovedá jazde podľa predpisov aj so stratami brzdením, semafórmi a podobne. Keď som šiel na hranici zákonných možností (diaľnica takmer stále 130 km/h, obce 59 km/h - ešte v januári 2009), predpokladaný čas príchodu na začiatku trasy som nakoniec predstihol aj s krátkou prestávkou na čerpacej stanici. Napríklad také Nokia Mapy odhadujú čas príchodu, ktorý jazdou podľa predpisov nemôžete stihnúť.

Databáza POI, teda záujmových bodov (points of interest), je vyššia než som očakával. S tou sa už dá aj celkom slušne pracovať.

iGO 8iGO 8iGO 8iGO 8

Spotreba energie je s iGO 8 v Samsungu i900 naozaj veľká. Pri automatickej regulácii jasu, ktorá ho v aute počas dňa zvýši na maximum, som sa jednoducho musel spoliehať na použitie autonabíjačky. Ale je prirodzené, že každá autonavigácia vyšťaví mobil už za niekoľko hodín. Autonabíjačka je preto pri navigovaní nutnosťou. Horšie bolo, keď sa Samsung i900 pripojený k autonabíjačke po 3 hodinách navigovania s iGO 8 úplne vybil. Vtedy som významu autonabíjačky prestal chápať. Chyba bola na strane telefónu. Po ručnom znížení jasu na minimum problémy prestali, ale počas slnečného dňa som sa musel viac spoliehať na hlas než zle viditeľný obraz. Aplikácia iGO 8 ponúka aj automatickú úsporu:

menu > nastavenia > zariadenie > správa napájania > inteligentný úsporný režim.

Od verzie iGO 8 R3 nie je súčasťou balenia DVD-ROM. Content Manager nahradila pokročilejšia aplikácia Naviextras Toolbox, ktorú si môžete zadarmo stiahnuť z portálu www.naviextras.com. Naviextras Toolbox umožňuje aktualizáciu aplikácie iGO, mapových podkladov a iného obsahu, dopĺňanie máp takmer celého sveta, vytváranie záloh pamäťovej karty a obnovenie zo zálohy.

Hlásenie chýb v mape nie je možné žiadnym jednoduchým spôsobom. A pritom by stačila piata ikona "hlásenie chyby", pri ktorej by ste si vybrali jednu z možností (napríklad: mapa, značky, maximálna povolená rýchlosť). Potom by bol už výjazd na miesto hlásené aspoň dvoma-tromi šoférmi taký bezvýznamný, ako blúdenie cestami bezo zmien.

Porovnanie s testovacou verziou Sygic McGuider nebolo v mojom prípade možné, lebo staršia testovacia verzia tejto aplikácie nespolupracovala s používaným telefónom. Nokia Maps bez dotykového ovládania porovnávať s iGO 8 nehodno, sú to odlišné navigačné aplikácie. V blízkej dobe na Fony.sk nájdete samostatné recenzie týchto aplikácií.

Výhody:

- pohodlné ovládanie dotykovým displejom,

- jedným dotykom množstvo nastavení,

- prispôsobenie hardvérových tlačidiel,

- plánovanie trás (pohodlie, pridávanie bodov do trasy),

- rýchle reakcie, pohyb po mape, priblíženie/vzdialenie,

- bohaté možnosti nastavení.

Nevýhody:

- vysoká spotreba energie (Samsung i900),

- dlhé hľadanie signálu (studený štart),

- vysoká citlivosť na dostatok satelitov,

- chýbajúce hlásenie chýb,

- len pre Windows Mobile s dotykovou obrazovkou.

Orientačná cena: 129,71 € / 3 908,00 Sk (notebookshop.sk)

Distribútor a predajca iGO 8: notebookshop.sk

Záver

iGO 8 od Nav N Go je zrejme najlepšia navigácia, akú som mal kedy možnosť používať. Je však obmedzená len na zariadenia s Windows Mobile a ovládanie dotykovou obrazovkou. Ak tieto parametre spĺňate a ste ochotní priplatiť si za veľké množstvo funkcií a doživotné aktualizácie máp, investujte do iGO. A keď ho bude používať vaša manželka alebo dcéra, určite zase ocenia prepnutie na režim s jednoduchým ovládaním. Pozitív má iGO 8 mnoho, nedostatkom je hlavne obmedzenie na jediný operačný systém.

- produktová stránka Nav N Go

Diskusia k článku:

Martin Hombauer 25.02.2009 - 13:18

juro: iGO8 pouzivam na Xperii, samotne spustenie programu u mna trva asi 90 sekund!!! Musim potvrdit, ze vyhladavanie satelitov trva dlho...avsak vdaka predisntalovanej aplikacii QuickGPS mi naslo satelity vzdy do pol minuty :) inak 3D teren si neviem vynachvalit :)

anonymous25.02.2009 - 15:38 Trvalý odkaz

demo: talketo chyby maju mapy od navtequ. mapy od teleatlasu su vecinou good ...

anonymous25.02.2009 - 16:03 Trvalý odkaz

djthunder: Ja pouzivam iGo s pda Acer N50 a tiez som s nim max spokojny,avsak na pocudovanie,ja problemy s hladanim satelitov nemam,pouzivam sice externy gps nodul,ale neviem ci je pes zakopany tam:-)

anonymous25.02.2009 - 16:08 Trvalý odkaz

Gepid: Mas tam preklep. Pozitív má iGO 8 mnoho, nedostatkom je hlavne obmedzenie na jdiný. V slove jdiny ti chyba e

anonymous25.02.2009 - 17:22 Trvalý odkaz

djthunder: Riso,ty si zamestnal nejakeho typka z jazykovedneho ustavu,ked ti hlada aj chyby? :-D Sorry za OT

Celá diskusia 39 príspevkov