Uber sa vracia do Bratislavy. Jazdiť začne už čoskoro

Opätovný štart by mal byť otázkou najbližších týždňov. Služba už zháňa vodičov. Tí však musia spĺňať nové pravidlá.

Známa prepravná služba Uber sa čoskoro vráti do Bratislavy. Potvrdzuje to kampaň, ktorú spoločnosť pred pár dňami odštartovala. Potenciálnych vodičov láka na 100-eurový bonus, ak stihnú ukončiť aspoň 50 jázd počas prvých štyroch týždňov.

Akcia má jasný cieľ, zabezpečiť, aby bol po štarte v meste dostatok áut a zákazníci nemali problém vyžiadať si takúto prepravu cez mobilnú aplikáciu ani v časoch najväčšieho dopytu ráno a večer.

Uber už na Slovensku pôsobil od augusta 2015, no prakticky okamžite sa stal terčom kritiky klasických taxikárov s povinnými koncesiami. Tí protestovali, že zatiaľ čo oni musia spĺňať prísne pravidlá, Uber a iné tzv. ride-sharingové služby operovali v šedej zóne. Vodičom mohol byť prakticky ktokoľvek, kto sa v službe registroval a disponoval dostatočne novým vozidlom s piatimi sedadlami a štyrmi dverami. Bez jasných pravidiel bol aj odvod daní zo zisku.

V marci 2018 nakoniec vydal bratislavský súd rozhodnutie, na základe ktorého Uber náš trh dočasne opustil. Kontroverzie ale odštartovali potrebné diskusie a v apríli tohto roka začala platiť novela zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave, ktorá fungovanie takýchto alternatívnych taxislužieb jasne upravuje. Vodiči Uberu budú takisto potrebovať preukaz vodiča taxislužby, osvedčenie vozidla taxislužby a ak nebudú zamestnaní žiadnou Uber flotilou, musia byť aj držiteľmi taxikárskej koncesie a registrovaní ako zdaniteľné osoby dodávajúce služby do iného štátu EÚ (IČ DPH podľa § 7a).

Pre Uber to zďaleka nie je nová situácia, protesty, úpravy legislatívy a zákazy činnosti boli témou aj v mnohých iných európskych mestách. Presný dátum štartu v Bratislave zatiaľ nepoznáme a neodpovedala nám ani centrála. Na Facebooku sa špekuluje, že by to malo byť do májových MS v hokeji.

Nové pravidlá pre vodičov platia aj pre ďalšie podobné služby (napríklad Liftago, Hopin a Bolt), ktoré na našom trhu pôsobili aj v čase, keď sa Uber dočasne stiahol.

Regionálny manažér Boltu (bývalé Taxify) pre strednú Európu hovorí:

"Sme radi, že táto novela bola na Slovensku prijatá. Zákon reflektuje technológie nového storočia. Doposiaľ platný zákon brával v úvahu len vodičov, na ktorých si zákazník zamával na ulici. Neriešil ani aplikáciu, ani objednávanie cez telefón. Bolt je vlastníkom povolenia na prevádzkovanie dispečingu podľa zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej preprave. Sme svedkami obrovského záujmu zo strany vodičov, ktorí chcú získať potrebné povolenia. Stovkám partnerských vodičov asistujeme pri vybavovaní koncesií a preukazov vodičov taxislužieb. Popri tom im taktiež poskytujeme strešné svietidlá a pomáhame s označením vozidiel na dverách.

Priebežne kontrolujeme pomocou jednotného informačného systému v cestnej doprave účty partnerských vodičov. Pokiaľ v informačnom systéme zistíme, že im chýba niektorý z povinných dokumentov, pristúpime k ich dočasnému zablokovaniu. Aplikáciu môžu naďalej využívať až v okamihu, kedy doplnia všetky náležitosti."

Naše skúsenosti však naznačujú, že vodičov Boltu je aktuálne v uliciach menej a nájsť voľné vozidlo býva problém.

Zakladateľ a spolumajiteľ Hopinu Martin Baran poslal nasledovné vyhlásenie:

"Jedným z úskalí nášho doterajšieho pôsobenia na trhu za posledné obdobie bolo vysporiadanie sa s princípmi zdieľanej ekonomiky v legislatívnom prostredí, ktoré nám na rozdiel od iných zväzovalo ruky, čím sme logicky prichádzali o časť potenciálnych zákazníkov. Po aprílovej novelizácii zákona sa aj nám otvárajú ďalšie možnosti. Postupne skúmame možnosti v snahe eliminovať možné úskalia, ktoré so sebou tento typ služby prináša.

Keď sme v roku 2012 spustili aplikáciu HOPIN, sme vedeli, že nepružný taxi biznis na Slovensku je možné zmeniť len s novým prístupom, ktorý ocenia všetky zúčastnené strany. Preto nechceme mať neskúsených vodičov na starom aute, ktorí prebiehajú z aplikácie do aplikácie alebo si chcú len vo voľnom čase privyrobiť. Reputácia je krehká vec a my si to uvedomujeme."

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký novelu takisto víta, no upozorňuje, že niektoré spoločnosti podľa medializovaných informácií začali svojich vodičov kontrolovať, či spĺňajú zákonom stanovené podmienky, až po termíne platnosti zákona. Aplikácie podľa neho musia zákazníkovi presnú cenu oznámiť už vopred a pripomína: "Najmä v prípade digitálnych platforiem je nevyhnutné strešné označenie „taxi“, či označenie dverí vozidla menom prevádzkovateľa taxislužby. Práve tieto pravidlá dokážu napomôcť napríklad tomu, aby zákazník vedel jednoduchým spôsobom identifikovať vodiča hneď po príchode auta a rovnako, aby boli tieto vozidlá jednoznačne odlíšiteľné v rámci cestnej premávky."

Diskusia k článku:

shaggy 17.04.2019 - 15:21

A klasicky taxiKARY nebudu mat co zrat. Tak im treba! Nic ine si ani nezasluzia. Vozit turistov z vlakovej st. na letisko za 30 a viac eur, odviezt dedka z Kramarov do vrakune za 95 a podobne, na to boli dobri. Nech sa prisposobia meniacemu sa svetu alebo nech zhynu...

markos924.04.2019 - 19:21 Trvalý odkaz

konecne je uber naspet, bratislava potrebuje poriadnu taxisluzbu kde sa neklame a moze sa clovek spolahnut, nie ako ta hnusna mafia co teraz okupuje mesto a účtujú si ceny ako sa im chce, mojho syna dokonca napadli taxikari ked doviezol vecer kolegynu po praci domov v starom meste a vyhrazali sa mu ze ako si to dovolil on vozit, az musel volat policiu, dufam ze v bratislave niekto konecne urobí poriadok

Celá diskusia 2 príspevky