Nokia DC-14

SKÚSENOSTI s príslušenstvom na bicykel Dynamo nabíjačka telefónov Nokia na bicykel.

Prečítajte si skúsenosti čitateľa s prezývkou Japo, ktorý hľadal spôsob, ako na dlhších cestách na bicykli účinne nabíjať mobilný telefón:

Cely môj "bike & GPS život" sa niesol v znamení batériového stresu. Teda aspoň od dôb PDA. V časoch prvých smartfónov, v mojom prípade HTC / SDA mi tých 8 - 12 hodín výdrže stačilo. Avšak s prechodom na WM PDA prišiel pokles na 3 - 5 hodín.

A tak začal nákup druhých batérii či veľkokapacitných batérii a večerný i nočný stres s nabíjaním hlavne pri viac dňových výletoch. To všetko v časoch, keď sa už dávno mali použivať batériové elektrárne na "cukrovú vodu", teda aspoň podľa informácií o úžasných objavoch neviem akých vedcov počas celých predošlých 10 rokov. V tejto realite boli v tom čase pred približne dvomi rokmi pre mňa vhodné len dve cesty: takzvaný "Rechargeable battery pack" alebo kombinácia nabíjačky Varta s USB výstupom a sada dobíjacích batérií.

Keďže mi išlo aj o cenu a variabilitu (treba predsa niečím napájať aj svetlá) vyhrala to nakoniec tá druhá alternatíva. Za cenu tesne pod 40 € za nabíjačku plus ďalších 40 € za hromadu batérií. Energetická nezávislosť sa tým značne zvýšila, ale večerný nabíjací stres nie. Bolo treba sa posunúť zase o krok ďalej.

Na jar 2010 som začal podrobnejšie sledovať informácie o dynamách v prednom náboji. Jediné čo ma stále odrádzalo od nákupu bola vysoká cena, nutnosť komplikovanejších zásahov do bicykla a málo dostupných reálnych skúsenosti s prevádzkou. Tak som sa nakoniec rozhodol pre takú polcestu - klasické dynamo a E-WERK. Cena okolo 130 € bola síce dosť vysoká, ale už nebolo inej alternatívy. Ostalo len vyriešiť problém s dodávkou na územie Slovenska.

Kým som tento problém vyriešil, objavila sa na internete informácia o podobnom produkte od Nokie, ktorý mal byť uvedený na trh za cenu pod 20 € na Vianoce 2010. Keďže už bola polovička leta a USB nabíjačka zatiaľ fungovala, rozhodol som sa "trochu" počkať. Z Vianoc bol nakoniec marec 2011 a z 20 € bolo 30 € plus 7 € za redukciu na microUSB. Konečne sa mi dostal tento zázrak do rúk.

Keďže som mal už dávno nakúpenú zásobu dynám (výpredaj Tesco 1 ks za 1 €), pustil som sa do bastlenia dynama a DC-14. V balení síce je aj dynamo priamo od Nokie, má však kontaktnú časť kovovú. Pravdepodobne je na pneumatiky, ktoré majú špeciálne drážkovanie pre dynamá, čo som na tých mojich nevidel. Keďže štandardné úchytky dodávané k dynamám nepočítali s hrúbkou mojej prednej vidlice, presunul som ho zatiaľ na zadné koleso.

Prvý test ma trochu sklamal. Asi po hodine nabíjania telefón vypísal chybu a najbližšiu pol hodinu mi bolo dynamo zbytočné. Potom chvíľka nabíjania a zase výpadok. Nakoniec sa ukázalo, že problém bol v teplote. Prvé jazdy som robil podvečer a v tých dňoch bolo v Bratislave približne -8 °C pod nulou. Neviem či je to problém len môjho Samsungu Omnia II s 1 500mAh batériou alebo je to tak všeobecne. Keď sa trošku oteplilo, problémy prestali.

Po asi siedmich testovacích jazdách dlhých približne 300 km mám takéto skúsenosti:

1. Naozaj to funguje!

2. Treba ísť rýchlejšie než 12 km / h

3. Na Nokii chýba vypínač. Ak sa rýchlosť pohybuje niekde v rozmedzí 6 až 12 km / h (spomalenie pred križovatkou, prechod pre chodcov), dochádzalo na mojom mobile k viacnásobnému prepínaniu medzi normálnym režimom a nabíjaním, čo spoľahlivo zmiatlo moju baterku a mobil ukázal že je plne nabitá. Prichádzajúci hovor alebo SMS niekedy dokázali nabíjanie zrušiť. Po odpojení a opätovnom pripojení dynama nabíjanie pokračovalo.

4. Mobil sa nabije z kapacity 10 % na 85 % za 2 hodiny súvislej jazdy (zapnuté GSM, synchronizácia emailov,vypnutá obrazovka).

5. Na viac než 93 % sa mi ho nepodarilo dobiť.

6. Pri zapnutom GPS (Oziexplorer) + GSM + synchronizácii e-mailov + vypnutej obrazovke stále dochádza k dobíjaniu o približne 1 % za 5 - 10 minút pri trvalej rýchlosti nad 20 km / h.

7. Keď k tomu pridám ešte trvale zapnutú obrazovku s Oziexplorerom, mapovým podkladom a trackovaním trasy, dostávam sa naopak k 1 % poklesu za 5 minút jazdy nad 20km / h.

8. Zapnuté dynamo má vplyv na celkový výkon cyklistu. Odhadol som to niekde medzi 5 až 15 % podla druhu terénu.

9. Zišlo by sa aj "diaľkové" ovládanie samotného dynama, niečo na spôsob vypínania prednej vidlice.

10. Na mojich MAXISSoch bola už po asi 120 km vydratá nepekná drážka od dynama ( viď foto).

Na záver len dodám: Nokia, vďaka za tento skvelý nápad!

Orientačná cena: do 30 eur (Pricemania.sk)

Technické parametre:

Rozmery:

- dynamo 40 mm x 94 mm

- nabíjačka 70 mm x 34 mm x 21 mm

- držiak telefónu 142 x 22 x 24 mm

- pripájacie káble 500 mm + 375 mm (od dynama k nabíjačke), 350 mm (od nabíjačky k telefónu)

Hmotnosť:

- dynamo (s držiakom dynama) 250 g

- dynamo (bez držiaka dynama) 190 g

- nabíjačka 36 g

- držiak telefónu 11,5 g

Konektor Nokia 2 mm

Prevádzková teplota -15 °C až +55 °C.

Nabíjačka je kompatibilná s bicyklovými dynamami s výstupom 6 V/3 W a 12 V/3 W 5,0 V, 450 mA, 15 km / h, maximálny prúd 70 mA.

Nabíjanie sa spustí pri rýchlosti 6 km / h a maximálny výkon sa dosahuje pri rýchlosti 25 km / h.

Nabíjanie sa zastaví pri rýchlosti 50 km / h.

Dĺžka nabíjania závisí od rýchlosti jazdy. Telefón Nokia 1202 s batériou, ktorá má kapacitu

860 mAh, možno nabiť približne v priebehu 20 minút jazdy na bicykli rýchlosťou 10 km / h (pri modeli Nokia 1202 to predstavuje približne 57 minút hovoru alebo 74 hodín pohotovostného režimu).

Obsah predajného balenia:

- nabíjačka telefónu Nokia k bicyklu

- dynamo k bicyklu

- nabíjačka telefónu k bicyklu Nokia DC-14

- držiak telefónu na bicykel Nokia CR-124

- 4 čierne opakovane použiteľné upevňovacie pásiky na káble

- plastový obal (na ochranu telefónu pred nečistotami a vlhkosťou)

Diskusia k článku:

Martin Hombauer 08.06.2011 - 02:18

Sherpa: dakujem za clanok. tiez zvazujem nejake moznosti nabijania pri cyklovyletoch, takze rozhodne pomohol pri rozhodovani.

anonymous08.06.2011 - 10:59 Trvalý odkaz

Atlis: Mam iba jednu jedinu otazku - preco by som si mal kupit toto, miesto dobrej solarnej nabijacky za rovnaku cenu, ktora nebude nicit gumy a nebudem musiet prekonavat odpory dynama?

anonymous08.06.2011 - 11:10 Trvalý odkaz

rejpal: pretoze toto funguje aj v noci :)

anonymous08.06.2011 - 12:18 Trvalý odkaz

Atlis: Aha, takze normalne slapes v noci tak +/- 5-6 hodin, aby si potreboval nabijat...

anonymous08.06.2011 - 13:35 Trvalý odkaz

japo: ATLIS - daj link na solarko ktore ti nabije PDA za 2-3 hodiny aj ked nebajkujes na SAHARE a nevyzera to ako riksa....

Celá diskusia 33 príspevkov