Sony bude stratové viac než sa čakalo

Mobilnej divízii japonského výrobcu sa nedarí tak, ako sa očakávalo. Hoci celkové predaje Xperií rok od roka stúpajú, spoločnosť stále nedokázala preraziť na americkom trhu a nadol ju pravdepodobne ťahajú aj jej mid- a low-end zariadenia.

Smartfóny od Sony obvykle hodnotíme veľmi kladne. Väčšina z nich je vodeodolná, ponúka príťažlivý (i keď už dlhšie výrazne nezmenený) dizajn, fotoaparáty s najvyšším rozlíšením, vysoký výkon aj spolu s menšími uhlopriečkami displeja (Z1 Compact a Z3 Compact) či nie príliš agresívnu grafickú nadstavbu. High-endové modely sa navyše dočkajú svojho nástupcu približne každých 6 mesiacov, nie dvanásť ako v prípade konkurencie.

Ak by ste však čakali, že si na seba japonský výrobca bez problémov zarobí, mýlite sa. Aktuálny fiškálny rok Sony sa skončí 31. marca 2015 a analytici odhadujú, že spoločnosť na jeho konci vykáže stratu 230 miliárd jenov (približne 1,644 miliárd eur).

To je dokonca štyri- až päťnásobne viac než Sony odhadovalo ešte v júli. Tlačová správa Sony nutnosť korekcie odhadov hádže práve na plecia mobilnej divíze (MC - Mobile Comminications Segment).

Na konci minulého fiškálneho roka (v marci 2014) spoločnosť oznámila, že predala až 39 miliónov nových Xperií. Rok predtým to pritom bolo len 33 miliónov, medziročný nárast predajov teda činil 20 %. Smelé odhady v aktuálnom období počítali až s 50 miliónmi predaných nových telefónov, no tieto odhady sa podľa všetkého nestretli s realitou (taktiež boli postupne znížené len na 43 mil. kusov) a práve to má byť príčinou navýšenia pôvodne uvažovanej straty.

ikona

Základné info: Sony Xperia Z3 (D6603)Nástupca vlajkovej lode Z2 dostal silnejší procesor, rovnaký 5,2'' Full HD displej i 20,7 Mpix fotoaparát, OS Android 4.4 KitKat, plnú dátovú výbavu a 3 100 mAh batériu. Nechýba odolnosť proti vode a prachu. (doplnené živé fotografie + VIDEO)

Problémy môžu spôsobovať najmä horšie výsledky smartfónov v strednej a nižšej triede, no tiež stále pokračujúci problém výrobcu preraziť na americkom trhu.

Sony sa teraz plánuje zamerať hlavne na svoje najvybavenejšie zariadenia pre najbohatších zákazníkov a wearables (inteligentné hodinky či náramky). Zmeny sa tiež môžu dotknúť až tisícky (približne 15 % z celkového počtu) pracovných miest v mobilnom oddelení. Spoločnosť už skôr predala divíziu notebookov známu pod značkou Vaio, osamostatnila divíziu vyrábajúcu televízory a vôbec prvýkrát od roku 1958 nevyplatí dividendy svojim akcionárom. Prakticky jedinú radosť môže mať z výsledkov svojho herného štúdia a výsledkov novej konzoly PlayStation 4.

(obr: WSJ) - Po kliknutí sa obrázok zobrazí vo vyššom rozlíšení.

Zdroj: Sony (odhad 2015), Sony (2014), The Wall Street Journal

Diskusia k článku:

Začať diskusiu