Tablety ako súčasť vyučovania? Prečo nie

Pilotný projekt Škola na dotyk ukázal, že tablety majú pri výučbe žiakov svoje opodstanenie. Tí by ich chceli na všetky predmety.

Projekt o využití tabletov a ďalších digitálnych technológií vo výučbe, ktorý od začiatku decembra 2013 realizovala nezisková organizácia EDULAB, vyvrcholil konferenciou s názvom "Škola na dotyk live". Projekt prebiehal s podporou spoločnosti Samsungl na desiatich vybraných školách pol celom Slovensku. Školy mali k dispozícii model Samsung Galaxy Note 10.1, navyše každý učiteľ dostal na domáce použitie notebook značky Samsung.

Po kliknutí sa obrázok zobrazí vo vyššom rozlíšení. Šípkami na klávesnici potom môžete ľahko preskočiť na ďalší.

Záštitu pod projektom prevzal Digitálny líder SR a štátny tajomník ministerstva financií SR, Peter Pellegríni. Tablety v škole slávili úspech nielen medzi žiakmi, ale aj učiteľmi. Nezávislá hodnotiaca štúdia priniesla zaujímavé výsledky. "S výnimkou matematiky, vo všetkých kategóriách mierne stúpla úroveň vlastného vnímania školskej úspešnosti zo strany žiakov. Najvýznamnejšie to bolo pri všeobecných schopnostiach a čítaní," povedal autor štúdie, psychlóg Radomír Masaryk.

V experimentálnej skupine bol priemerný vek žiaka 12,8, pričom podiel dievčat bol 53 % a chlapcov 47 %. Aké sú skúsenosti žiakov s technológiami? Takmer 40 % používa digitálne technológie od predškolského veku a 55 % žiakov začalo s používaním počítača už na prvom stupni základnej školy. 74 % z nich má k dispozícii počítač i mobilný telefón s prístupom na internet a každý žiak má doma minimálne jedno z uvedených zariadení. Obavy z toho, že by zavedenie technológií do výučby vplývalo na nárast času stráveného pri počítači sa nepotvrdil. Pri porovnávaní údajov pred a po projekte sa počet hodín nezvýšil, ostal na priemerných dvoch hodinách denne.

Až 100 zo 103 žiakov by si želalo aj naďalej sa učiť pomocou tabletov a 98 žiakov zo 103 chcelo tablety na všetkých predmetoch. Kladne sa k tabletom na hodinách vyjadrili aj samotní pedagógovia. Podľa nich mali tablety na žiakov jednoznačne pozitívny vplyv, hlavne na ich motiváciu, kreativitu, zodpovednosť, ale aj rozvoj spôsobilosti pri práci s technológiami. Učiteľom sa páčila aj možnosť individuálneho tempa.

Je samozrejmé, že technologická novinka v škole žiakov zaujala. Veď výučba nemusela prebiehať len v triedach, ale vďaka mobilite tabletov kdekoľvek. Na školskom dvore či v prírode. Žiaci boli viac koncentrovaní, ľahšie spolupracovali v skupine. Tým, že žiaci sami seba vnímali ako úspešnejších, sa v škole sa cítili dobre.

Učiteľom netrvalo dlho a na používanie tabletov na hodinách si zvykli. Pochvaľovali si, že žiaci boli na hodinách oveľa aktívnejší než inokedy. Na výučbu a riadenie tabletov využívali pedagógovia softvér Samsung School. Vďaka tomu mali prehľad o každom žiakovi, videli, čo má aktuálne na displeji zobrazené a ako postupuje v práci. Po vypracovaní a odovzdaní úlohy im prácu učiteľ hneď ohodnotil, zeditoval a poslal späť. Problém nebol ani v individuálnom prístupe k menej šikovným žiakom. Na tabletoch sa dá zablokovať internet, povoliť vybrané aplikácie, prípadne úplne zablokovať obrazovky.

Škola na dotyk bol zatiaľ najväčší projekt svojho druhu na Slovensku. Podieľalo sa na ňom približne sto pedagógov, denne prichádzalo do kontaktu s tabletmi takmer tisíc žiakov. Každá zo zúčastnených škôl získala približne 30 tabletov. Dotykový displej a iné technológie využívali žiaci nielen v škole, ale aj pri domácich úlohách. Všetko však bolo v réžii konkrétnej školy. Žiadny žiak tablet nestratil ani nerozbil. Na každej škole bola zriadená špeciálna učebňa vybavená novým nábytkom, dotykovou tabuľou a dokovacími stanicami. Tam si tablety žiaci aj dobíjali, takže nebol problém s výdržou. Učebne a dodané technológie ostali aj po skončení projektu na školách, kde budú ďalej slúžiť na bežné vyučovanie.

Škoda, že do projektu nebolo zapojených viac než len desať škôl, nové vybavenie by si zaslúžila každá slovenská škola. Moderné prostredie by malo byť na školách samozrejmosťou lebo je dokázané, že prostredie a používanie moderných pomôcok pri výučbe má pozitívny vplyv na prístup žiaka a motivácii k lepším výsledkom. Ministerstvo školstva v súčasnosti pripravuje nový, veľký projekt. do ktorého chce zapojiť až tisíc škol. Tablety opäť dodá Samsung, zvyšné technológie sa riešia v práve prebiehajúcom tendri. Aj keď kolega Richard je presvedčený, že tablety v školách sú zbytočnosť, štúdia, skúsenosti žiakov i pedagógov hovoria niečo iné.

A čo vy? Ste za používanie tabletov na hodinách? Budeme radi, keď sa k téme vyjadríte v diskusii pod článkom.

Diskusia k článku:

paul 05.06.2014 - 18:40

Prienerny vek 12,8 to hovori za vsetko...ked budu starsi pochopia ze vyucovanie s tabletmi je hlupost

mikibisky06.06.2014 - 01:35 Trvalý odkaz

Vyučovanie s tabletmi určite hlúposť nieje. Zober si, že učiteľ vidí čo každý žiak robí a môže zasahovať do toho čo môže mať spustené a čo nie, čiže odpadá zabávanie sa. Deti vždy zaujímali nové hračky (technológie), čo tablety sú, a tým pádom je oveľa jednoduchšie udržať ich v pozore, keď ich samotná práca s tabletom baví. Nehovorím o tom že samotné vyučovanie môže byť oveľa interaktívnejšie a v podstate aj rýchlejšie, keďže výsledky cvičení, ktoré sú predpokladám zábavnejšie ako počítanie klobúkov siedmich trpaslíkov :D, sú ihneď k dispozícií. Myslím, že tablety na školách je super nápad...minimálne na základných, prípadne druhom stupni základných škôl. Stredná škola by mala byť viac o učení ako o zábave a na vysokej už sa aj tak každý študent rozhodne aké technológie bude študent používať na základe predmetov a konkrétnej školy.

Celá diskusia 3 príspevky