Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) zverejnil návrh nového všeobecného povolenia na poskytovanie elektronických komunikačných sietí alebo služieb, ktorý obsahuje okrem precizovania existujúcich povinností aj nové povinnosti pre telekomunikačných operátorov.
Podľa predloženého návrhu sa pred spojením na čísla so zvýšenou tarifou ozve upozornenie o tom, že volajúci účastník volá na službu so zvýšenou tarifou, a volajúci bude môcť hovor bez spoplatnenia ukončiť. Po skončení hlasového oznámenia bude mať volajúci minimálne tri sekundy na ukončenie hovoru bez toho, aby nastalo spoplatnenie hovoru. Návrh vychádza z doterajších skúseností RÚ a jeho predchodcu. Novou povinnosťou sa predíde šoku volajúcich z vysokého účtu.
Regulačný úrad, na základe skúseností zo snahy operátorov vykladať si svoje povinnosti v neprospech používateľov služieb, navrhuje spresniť povinnosť operátorov poskytovať bez poplatku základnú úroveň rozpísaných faktúr v papierovej alebo elektronickej forme, podľa výberu účastníka. Ak operátorovi výber účastníka nebude známy, tak poskytne papierovú formu na adresu, ktorú účastník uviedol pri podpise zmluvy.
Z rovnakého dôvodu navrhuje upraviť povinnosť pri podstatných zmenách podmienok zmluvy, t.j. najmä pri zmene cien za poskytovanú službu, zmene času trvania zmluvy, vrátane minimálnych podmienok používania alebo trvania zmluvy, informovať o práve zákazníka odstúpiť od zmluvy bez sankcií a oboznámiť ho s ustanoveniami zákona, ktoré jeho právo upravujú.
Pre poskytovateľov prístupu k internetu navrhuje povinnosť zrozumiteľne, ľahko dostupne a presne informovať o meraných parametroch pripojenia, meraných parametroch prevádzky, politike spravodlivého používania, agregácii a parametroch riadenia služieb, t.j. ktorý typ prevádzky má prioritu, ktorý je spomalený a ktorý je blokovaný. Zákazník by sa tak mal dozvedieť reálnu rýchlosť pripojenie, nielen maximálnu hodnotu, udávanú v reklamách.
V snahe umožniť zákazníkom bezproblémový prechod k inému operátorovi s ponechaním si svojho telefónneho čísla vyhlasuje RÚ otvorenú verejnú výzvu podnikom, ktoré poskytujú verejnú telefónnu službu, na vydanie verejného prísľubu o nepožadovaní priamej platby od účastníkov za prenesenie telefónneho čísla. Verejný prísľub má byť zverejnený v termíne do konca augusta 2014 najmä na webovom sídle podniku poskytujúceho verejnú telefónnu službu.
RÚ pripravuje reguláciu poplatkov, ktoré operátori žiadajú od účastníkov za prenesenie čísla. Vzhľadom na to, že regulácia je „beh na dlhú trať“ paralelne s tým presviedča operátorov, aby ustúpili od požadovania týchto poplatkov. Ideálne by bolo, aby si operátori vzali príklad zo zahraničia, urobili krok v prospech užívateľov služieb a ustúpili od vyberania poplatkov za prenesenie čísla.
TÚ SR odporúča prenos čísla bez poplatkuTelekomunikačný úrad Slovenskej republiky (TÚ SR) odporúča mobilným operátorom na Slovensku, aby neúčtovali zákazníkom za prenos telefónneho čísla ku konkurencii žiadne poplatky. |
Podľa informácií, ktoré úrad získal od európskych regulátorov, nulové poplatky sú v šestnástich krajinách a z toho len v troch krajinách je to vďaka regulácii, z toho vo Fínsku vyberanie poplatku od užívateľov neumožňuje zákon, v ostatných krajinách sa tak operátori dohodli alebo rozhodli bez potreby regulácie zo strany štátu.
Pozn. redakcie: regulátor už niekoľko rokov žiada od našich operátorov, aby svoje poplatky za prenos znížili na maximálne štyri eurá, no márne. Na Slovensku iba O2 nevyžaduje od zákazníkov za prenos čísla ani cent. Orange si účtuje 8 € (v polovici januára 2013 ho dokonca zvýšil), Telekom požaduje 7,97 €.
Zdroj: tlačové správy RÚ














Diskusia k článku:
galaxi 04.06.2014 - 20:26
Z RU musim suhlasit. Operatori nas sklbu dlhu dobu. Zisky operatorov su giganticke.