Uber sa vráti do Londýna, nasledovať môžu ďalšie európske mestá

Alternatívne taxíky opäť môžu legálne fungovať v Londýne. Uber mení stratégiu a pravidlám sa chce prispôsobiť aj v ďalších krajinách. V hre je tiež návrat do Bratislavy.

Populárna ride-sharingová služba Uber mala vo viacerých krajinách problémy, najmä po tom, čo jej model prepravy zákazníkov z bodu A do bodu B napadli regulačné úrady, súdy a tradičné taxikárske združenia.

Tie argumentovali tým, že preprava zákazníkov Uberom musí spĺňať národné pravidlá vyhradené pre typické taxislužby - od využívania virtuálnych registračných pokladníc, cez držanie taxikárskej licencie či živnosti vodičmi až po jasné platenie daní.

Uber tak v rôznych mestách funguje inak. Niekde je povolený bez rozsiahlych papierovačiek, inde musia vodiči splniť prísne pravidlá a časť krajín prevádzku úplne zakázala.

Vlani mu úrady prepravnú licenciu odňali aj v hlavnom meste Veľkej Británie. V utorok však súd rozhodol, že služba všetky nariadenia spĺňa a môže opäť začať ponúkať svoje služby pre miestnych aj turistov s nainštalovanou aplikáciou pre Android alebo iOS.

Londýn je pre Uber jedným z najväčších globálnych trhov a služba vyhlasuje, že chce naďalej expandovať aj inde. V jednotlivých krajinách je preto pripravená prispôsobiť sa lokálnym pravidlám.

Miestna legislatíva však často na takýto (stále relatívne nový) druh služieb spadajúcich pod termín "zdieľaná ekonomika" nie je pripravená. Služby ako Uber či Airbnb preto neustále čelia sporom o to, či sú digitálnymi spoločnosťami alebo prepravnou, respektíve ubytovacou službou.

Uber priznáva, že v minulosti pochybil, keď jednoducho expandoval do nových lokalít bez diskusie s miestnymi úradmi. Jeho manažment preto v súčasnosti často vidíme lobovať na stretnutiach s predstaviteľmi jednotlivých krajín alebo lokálnych úradov a radníc. Táto stratégia má pomôcť zmeniť legislatívu či vytvoriť nové pravidlá. Uber chce potom začať fungovať priamo podľa nich a vyhnúť sa podobným problémom.

Niečo podobné sa stalo aj na Slovensku. Uber v Bratislave fungoval niekoľko mesiacov, no súd jeho fungovanie zakázal a služba sa v marci stiahla.

Viaceré politické strany teraz zverejnili snahy o zjednodušenie príslušnej legislatívy, ktorá by zároveň mala odľahčiť aj tradičných žiadateľov o taxikárske koncesie. Diskutuje sa napríklad o zrušení povinných psychotestov, uvoľnení limitov na vek auta či počet dverí vozidla.

Novelu zákona o cestnej doprave chystá aj terajšie zloženie Ministerstva dopravy, respektíve Štátny dopravný úrad. Dokument je momentálne v tzv. medzirezortnom pripomienkovaní, kedy sa k nemu vyjadrujú úradom uznávaní odborníci. Následne by ho musela schváliť vláda aj parlament, pričom v celom procese sa jeho podoba môže ešte výrazne meniť.

Zdroj: Politico

Diskusia k článku:

Začať diskusiu