Xiaomi Mi Scooter 2 (M365) - kolobežka na každý deň

Recenzia pomocníka moderného chodca. Rýchlosť až 25 km/h, dojazd do 20 alebo 30 kilometrov, pekný dizajn a tiež Bluetooth spojenie so smartfónom.

Na Slovensku sa elektrickým dopravným prostriedkom venuje zatiaľ málo firiem. Najširšiu ponuku sme našli v sieti predajní ProGamingShop.sk, kde majú elektrické kolobežky, hoverboardy, elektrické skateboardy či skútre nielen na internete, ale aj na predajniach, kde je možné ich pred kúpou vidieť. Xiaomi kolobežka je jedna z najpredávanejších, ale nájdete tu aj výkonnejšie a drahšie varianty, pre tých, ktorí hľadajú výkonnejšie modely.

Túto elektrickú kolobežku som na ulici stretol už mnohokrát. Minulý rok ste si ju mohli kúpiť len ako dovoz z Číny, potom sa objavila aj slovenská distribúcia s cenovkou cez 500 eur a nakoniec sa Mi Scooter 2 nachádza aj v ponuke mobilného operátora. Telekom kolobežku vo výkonnejšej verzii (dojazd 30 km) predáva za 569 eur, no keď si ju vezmete napríklad k 30-eurovému paušálu, zaplatíte za ňu dokopy o sto eur menej (229 + 24 x 10 = 469 eur).

Na smartfónoch a tabletoch môžete všetky obrázky v článku priblížiť pomocou dvoch prstov. Na počítači môžete obrázok klikom presunúť do popredia a šípkami na klávesnici preskočiť na ďalší.

My ju máme z Gearbestu. Tam ju momentálne kúpite za 440 eur, čo je výrazne viac než pred pár mesiacmi. Vtedy ste ju vedeli kúpiť aj za 230 eur. Vyšší model M365 stál kolo 280 eur, teraz je za 470 eur. Kvôli navýšeniu cien odporúčam s kúpou počkať, kým sa opäť dostanú na priaznivejšiu úroveň.

EDIT: aktuálne je drahšia verzia M365 v akcii za 324 € na nasledujúcom linku. Inštrukcie sú v prvom komentári.

Ako som už naznačil, predáva sa v dvoch verziách - lacnejšej "Youth" s dojazdom 20 km a silnejšej s teoretickým dojazdom 30 km. My máme k dispozícii tú slabšiu. Teda, výkon majú obe rovnaký (250 W), ale kapacita batérií je rôzna. Dojazd 20 km znamená v praxi 10 - 15 km.

Vo februári som si spravil výlet z redakcie po pár kníh do Martinusu na Obchodnej. Päť kilometrov tam, päť naspäť. Po nedávnej skúsenosti s podstatne výkonnejšou kolobežkou som Xiaomi dusil, čo to dalo. Ani krok pešo, aj do najprudších stúpaní (nadchod pri Inchebe, Most SNP pod UFOm) som z kolobežky nezosadol, iba jej pomáhal odrazmi. K tomu zima, druhé nabíjanie vôbec, skrátka, kolobežku som posledných päťsto metrov musel tlačiť.

Potom sme ju mali dva mesiace v redakcii. Zima sa tento rok akosi vliekla, ale konečne prišla jar a s ňou slnečné dni. Raz na nej Matej odbehol do Digital Parku, inokedy vedúci na poštu, potom sme zistili, že kolesá sú nejaké mäkké, čo vyriešila dodávaná hadička, zopár zatlačení cyklistickej pumpičky a mohli sme sa voziť ďalej.

Ako zábavka a pomocník na presuny niekoľko ulíc od práce či domu priam ideálne. Ľudia sa na vás už nepozerajú ako na prízrak, priemerná rýchlosť je oproti chôdzi asi trojnásobná, len si na jazdu musíte trochu zvyknúť. Manévrovanie, brzdenie, občas sa prikrčiť (pozor na vysoké ťažisko), predvídanie, treba vám tiež istú dávku tolerancie a hlavne rešpekt k chodcom. Jazdiť budete skôr po chodníkoch než ceste spolu s autami.

Určite by som s kúpou kolobežky riešil aj náhradnú pneumatiku. Tie plné sú vraj celkom tvrdé, ale neprepichnú sa. Na výmenu pneumatiky nájdete na YouTube množstvo návodov, skúste napríklad tento.

Asi mesiac nám tak kolobežka spríjemňovala krátke výjazdy z redakcie. Na to je priam ideálna.

Včera som zase vyskúšal náročnejšiu trasu. Vonku 19°C, hodím na seba tenkú vetrovku a vyrážam na Zámockú ulicu. Štyri kilometre tam, štyri naspäť. Stlačením tlačidla sa rozsvietia štyri diódy. Dvojité stlačenie rozsvieti integrované predné aj zadné svetlo. Trojité stlačenie aktivuje lenivší ekonomický režim indikovaný zeleným svetielkom. Využitie vidím skôr pri požičaní kolobežky neskúseným používateľom alebo deťom.

Po zapnutí môžete kolobežku hneď vyhľadať cez Bluetooth. Vďaka aplikácii Segway Ninebot môžete na Androidoch a iPhonoch sledovať aktuálnu rýchlosť, zmeniť viaceré nastavenia aj stojacu kolobežku digitálne uzamknúť. Odtláčaná kolobežka vtedy vytvára odpor a pípa, elektrický pohon je deaktivovaný.

To oceníte napríklad niekde na návšteve u suseda v rodinnom dome pár ulíc vedľa, kde môžete kolobežku nechať na dvore bez obáv, že sa na nej zvedavé deti zabijú. Odneseniu kolobežky to však nezabráni. Elektronické zamknutie môžete aj zaheslovať. Fyzický zámok zase môžete prevliecť cez zadné koleso.

Plne nabitá kolobežka je silnejšia než pred vybitím. Prvý kilometer tak ide svižnejšie než desiaty. Aj preto má význam uvažovať nad verziou so silnejšou kapacitou (t.j. s dojazdom 30 km).

Ja som zatiaľ na začiatku. Aplikácia mi ukazuje dojazd 20 km, dnes prejdené kilometre a čas jazdy, teplotu a celkovo najazdené kilometre. V nastaveniach rekuperácie (energy recovery) volím najnižšiu úroveň, nech ma kolobežka pri miernych klesaniach príliš nebrzdí. Natrvalo zapínam aj zadné svetlo (pri brzdení vtedy bliká) a tempomat (cruise mode). Po piatich sekundách plného "plynu" sa automaticky aktivuje a palec vašej pravej ruky si môže oddýchnuť.

Základné parametre Xiaomi Mi Scooter 2 (Xiaomi Mijia M365):

Hmotnosť 12,5 kg, rozmery v zloženom stave 108 x 50 x 43 cm, v rozloženom 108 x 114 x 43 cm, svetlá výška 8 cm, nášlapová doska 15 cm nad zemou, hliníková konštrukcia, integrované predné aj zadné LED svetlo, 8,5'' nafukovacie kolesá (priemer 22 cm), kotúčové brzdy, nosnosť 100 kg, maximálny dojazd 20 km alebo 30 km (podľa verzie), výkon elektromotora motora 250 W.

Nafukovacie 8,5-palcové kolesá si dobre poradia aj s asfaltom, aj s menšími nerovnosťami, aj s mačacími hlavami. To je typ často používanej čadičovej alebo žulovej dlažby. Problém znamenajú až veľké dlaždice s niekoľkocentimetrovými rozostupmi v starom meste. Nájdete ich napríklad na Klariskej ulici v Bratislave. To je priam kolobežkové peklo.

Treba si uvedomiť, že takáto kolobežka nie je alternatívou k bicyklu či MHD. Je to doplnok chodca. Zrazu sa nepresúvate rýchlosťou 5 - 6 km/h, ale 15 - 16 km/h. Do kopca to ide pomaly (mám 83 kg + nejaké oblečenie a batoh), Zámockú ulicu radšej vytlačím. Na také pokusy treba aspoň 500-wattový stroj. Skúsenosti s takým si prečítate tu: I-MAX Pro - seriózna elektrická kolobežka.

Kamarát používa kolobežku Segway Ninebot. Tá ukrýva sériu batérií v tyči riadidiel, nie pod nášlapnou doskou. Výhodou je svetlá výška 9 cm (oproti 8 cm) a výška nášlapnej dosky 12 cm od zeme narozdiel od 15 cm v prípade Xiaomi Mi Scooter. A tie tri centimetre pocítite v hneď, ako sa kolobežka vybije. Ak si myslíte, že sa do cieľa pohodlne doodrážate, mýlite sa. Vysoko postavená nášlapná doska dá zabrať hlavne stehnu nohy, ktorá na nej stojí. Skrátka, teóriu bokom - elektrickú kolobežku si nekupujte na jazdenie nadoraz. 100 metrov odrážania vydržíte, ale kilometer radšej odtlačíte. A budete vyzerať ako pánko tlačiaci bicykel s defektom.

Takže, už som na Moste SNP. Celú cestu ako napotvoru poprchá. Pozor, tieto kolobežky nie sú prispôsobené používaniu v daždi. Ja síce toto obmedzenie trochu ignorujem, ale ak chcete, aby vám vydržala roky, pred dažďom ju skrývajte. Tiež počítajte so zníženou priľnavosťou pneumatík na mokrom asfalte či betóne. Skrátka, na suchu je jazda na kolobežke výrazne bezpečnejšia. Ale blatníky vás pred vodou z kolies bezpečne ochránia. Zadná kotúčová brzda je schopná, dotiahnuť ju zvládne každý normálny chlap.

K jazde nemám výhrady. Nedávno testovaná (a už spomínaná) kolobežka I-MAX Pro je síce z inej ligy (výškovo nastaviteľné riadidlá, dve brzdy, dvojnásobný výkon motora, rýchlosť až 35 km/h....), ale Xiaomi je šikovnejšia, o 4 kg ľahšia, menej s ňou ohrozíte ostatných chodcov a nebudete ju mať problém vziať do schodov ani do obchodu.

Je to taká milá hračka, na ktorej za 10 - 15 minút prejdete 3 km do práce a po návrate domov bude ešte do polovice nabitá. Po včerajšom návrate po 7 km po meste mi aplikácia zobrazovala ešte 50 % batérie.

Postupom času sa naučíte, že občas je lepšie z kolobežky zosadnúť, trošku ju potlačiť, aby ste na rovinke a z kopca využili zase jej potenciál a rozbehli to na 20 - 25 km/h.

Výhody:

+ solídny dizajn aj spracovanie

+ výborný pomocník v rovinatých oblastiach

+ ľahké skladanie aj vynášanie do schodov

+ zložená zaberá oveľa menej miesta než skladací bicykel

+ nafukovacie 8,5'' kolesá odolajú aj nerovnostiam

+ šikovný integrovaný stojan aj elektronický zámok

+ nabitie 213 Wh (5,2 Ah, 41 V) batérie za 5 - 6 hodín

Nevýhody:

- ideálne do 80 kg, maximálne do 100 kg

- stráca dych aj v miernych kopcoch

- jedna brzda niekedy nemusí stačiť

- vysoká pozícia nášlapnej dosky (15 cm nad zemou)

- svetlá výška len 8 cm

Orientačná cena: 440 eur

Záver

Dlho som jej nevedel prísť na chuť. Po skúsenosti s naozaj serióznou kolobežkou I-MAX Pro som bol voči tejto fešande s polovičným výkonom skeptický. Lenže ono je to trochu inak. To, čo mi na väčšej kolobežke prekážalo (hmotnosť a obmedzenia pri zastávkach po ceste z práce domov, ako nakupovanie) mi tu vôbec nevadilo. Stačia trochu menšie rozmery a elegantnejší dizajn, a už s ňou nemám problém ani ísť do obchodu, ani raz-dva vyniesť do schodov. Zvláštne.

Nafukovacie kolieska sú pohodlné, vďaka slabšiemu výkonu ste aspoň ohľaduplnejší k ostatným účastníkom chodníka a vytlačenie kolobežky do nadchodu či Zámockej ulice stačí nepovažovať za problém, ale prirodzenú súčasť jej používania. Skrátka, mne sa tento zázrak páči. A keby som to mal po rovine 3 - 5 km do práce či školy, od jari do jesene by som si vedel predstaviť jazdiť tam aj na takýchto 8,5-palcových nafukovacích kolieskach. Je to náhodou celkom sranda.

Diskusia k článku:

Tomáš Brestovanský 24.05.2018 - 15:44

M365 je aktuálne v akcii za 324 €. Treba ísť na tento link: https://www.gearbest.com/scooters-and-wheels/pp_974669.html?wid=1864581&lkid=14239934 a následne kliknúť na obrázok s cenou €324.61. Tým sa vám pridá kupon a pri platbe ho budete moct aplikovat.

Peter24.05.2018 - 19:52 Trvalý odkaz

Keď klesne cena pod 300€ hneď ju objednávam na vyskúšanie, lebo chcel som ju skúsiť už skôr ale keď som si ju vyhliadol, tak stála cez 500, a to je na ďalšiu hračku dosť. :P

Peter24.05.2018 - 20:06 Trvalý odkaz

Mám pocit, že tie ceny uvedené v článku (230€/280) boli "výpredajové" na jej prvú generáciu, lebo som sa s takými cenami stretol na viacerých stránkach (kde nebol uvedený presný názov kolobežky, ale iba Xiaomi mi scooter a jej číslo modelu) a po chvíľke hľadania v googli som podľa čísla modelu zistil, že ide o "nižšiu radu/model" respektíve starší typ.
Ale možno máte tie ceny dobre a naozaj tento model kolobežky tak prudko stúpol na cene, len som chcel poznamenať, s čím som sa stretol ja :)

Tomáš Brestovanský24.05.2018 - 22:55 Trvalý odkaz

Uvedené ceny boli koncom minulého roka, vtedy boli neustále nejaké akcie - Black Friday, Cyber Monday, 11.11. a podobne. Odvtedy kolobežka len zdražovala. Zlacnenie k 300 € tak vítame, lebo ako si sám povedal, 500 € je veľa.

Peter24.05.2018 - 23:17 Trvalý odkaz

ahaa, tak to môže byť, vtedy som to nesledoval ;)
Nevieš kedy sa chystajú opäť takéto podobné zľavy?
inač, nejako som z članku nepochopil (rýchlo som to prečítal), ako je to s tými "nenafukovacími" kolesami? Kolobežka je dodávaná aj s kolesami na "vzduch-klasické" aj s plnými "bez vzduchu"?

Celá diskusia 10 príspevkov