Alcatel  ·  Apple  ·  Asus  ·  BlackBerry  ·  CAT  ·  Coolpad  ·  Honor  ·  HTC  ·  Huawei  ·  Lenovo/Motorola  ·  LG  ·  Meizu  ·  MyPhone  ·  Nokia/Microsoft  ·  Samsung  ·  Sony  ·  Xiaomi  ·  Iné značky
Fony.sk
ikona

Regulácia EÚ priniesla spomalený prenos dát v roamingu

· · Diskusia
Radosť zo zrušenia roamingových poplatkov za surfovanie v krajinách Európskej únie vystriedalo rozčarovanie. V niektorých je rýchlosť internetového pripojenia veľmi nízka, občas až nepoužiteľná.

Od 15. júna 2017 začali platiť nové pravidlá účtovania súvisiace s používaním mobilných služieb v roamingu. Zákazníci získali možnosť využívať svoje predplatené minúty, SMS správy i dáta ako doma. A práve dáta sú najväčším problémom.

Kto očakával, že so svojím internetovým balíčkom bude bez problémov surfovať i v zahraničí, môže byť sklamaný. Tak ako my v redakcii. Naše skúsenosti s využívaním mobilného internetu v Nemecku, Chorvátsku i Slovinsku sú zlé. Ani s LTE pokrytím a plným signálom nemusíte dátovať použiteľnou rýchlosťou, naopak, načítanie webovej stránky trvá večnosť a odoslanie dovolenkovej fotografie na sociálnu sieť je nemožné. Zachráni vás až voľná Wi-Fi sieť, občas pomôže ručné prepojenie do inej siete. Prečo?

EU roaming

V redakcii využívame rôznych operátorov a cestovali sme do rôznych krajín EÚ. Naše skúsenosti sú však rovnaké. Prenosová rýchlosť okolo 100 kbps alebo aj nižšia. Prvé, čo človeku napadne je, že mobilný operátor náročky obmedzil prenosovú rýchlosť, aby zákazník nepresurfoval veľa a nemusel tak zahraničnému operátorovi platiť vysoké sumy za využívanie siete v roamingu. To všetci štyria slovenskí operátori rázne odmietajú.

Druhým dôvodom môže byť obmedzenie rýchlosti na strane zahraničného operátora. To by však nedávalo veľký zmysel, pretože za dátovanie v ich sieti zinkasujú od slovenských operátorov peniaze. Prečo je teda prenosová rýchlosť tak nízka, až nepoužiteľná? Vysvetlenie môže byť úplne jednoduché: preťaženie siete.

EU roaming

S príchodom EÚ regulácie využíva oveľa viac zahraničných návštevníkov mobilné internetové pripojenie. Navyše začalo dovolenkové obdobie a koncentrácia turistov je oveľa vyššia než v iných mesiacoch. Na tak vysokú kapacitu zrejme nie sú siete zahraničných operátorov v niektorých krajinách pripravené a nápor nezvládajú. Niekedy pomôže prehlásenie SIM karty do inej siete, vtedy sa prenosová rýchlosť zvýši, čo opäť svedčí o tom, že nejde o úmyselné blokovanie rýchlosti, ale o preťaženie siete.

Oslovili sme všetkých našich mobilných operátorov a požiadali o vyjadrenie k spomalenému prenosu dát v roamingu. Tu sú ich odpovede:

Telekom: Slovak Telekom neobmedzuje rýchlosť roamingových dát a spomalenie rýchlostí v našom profile sa uplatňuje len rovnako ako doma, t.j. po vyčerpaní dát plnou rýchlosťou. Nevieme však ovplyvniť kapacity na strane roamingových sietí. Na rýchlosti môže mať dosah kapacita v sieti roamingového partnera – ak je oveľa viac vyťažená ako v minulosti nárastom používateľom, objemom prenášaných dát atď. Táto situácia je pravdepodobná vzhľadom na uvoľnenie využívania služieb v zahraničí či štartom dovolenkových sezón, napríklad pri krajinách s väčším nárastom návštevníkov.

4ka: Aktuálne sme nezaznamenali žiadne obmedzenia rýchlosti pre našich zákazníkov, práve naopak. Celková prenosová rýchlosť zákazníkov 4ky v zahraničných sieťach rastie. Našich zákazníkov nijakým spôsobom nelimitujeme.

Orange: Zmluvy s našimi veľkoobchodnými partnermi sme v súvislosti s novou roamingovou reguláciou nijako neupravovali. V zásade platí, že zákazník aj v zahraničí (EU) môže surfovať takou rýchlosťou, akou surfuje doma. Podmienky su identické bez ohľadu, či je v EÚ alebo na Slovensku. K spomaleniu rýchlosti môže dôjst v prípade, že zákazník vyčerpal v rámci svojho balíka svoj predplatený objem dát a surfuje so spomalenou rýchlosťou (FUP). To však platí bez ohľadu na to, či dáta využíva na Slovensku alebo v EU. Môže sa však stať, pokiaľ má zahraničný operátor horšie pokrytie alebo je preťažená sieť, že môže dôjsť k problémom v sťahovaní dát. V takom prípade je to problém na strane zahraničného operátora, nie na našej.

O2: "Prechodom na novú roamingovú ponuku sme nepristúpili k žiadnej obmedzujúcej zmene v nastaveniach siete. Prevádzku pozorne monitorujeme a vyhodnocujeme tak, aby sme zákazníkom ponúkali stabilnú úroveň komfortu. Samozrejme, s platnosťou novej roamingovej regulácie a prebiehajúcou dovolenkovou sezónou možno očakávať aj nárast dátovej prevádzky v našej sieti, rovnako však aj v sieťach našich roamingových partnerov. Ojedinelé rozdiely v rýchlostiach dosahovaných v 4G sieti partnerských operátorov môžu súvisieť s individuálnymi podmienkami, ako je napríklad čas, kedy sa do siete prihlasuje najviac používateľov (najvýraznejšie rozdiely sa môžu prejaviť napríklad v porovnaní nočnej a dennej prevádzky), vzdialenosťou od vysielača, alebo iných faktorov", uviedla Tereza Molnár, šéfka komunikácie O2.

Aké sú vaše skúsenosti s dátovým roamingom? Budeme radi, ak sa vyjadríte v diskusii pod článkom. Pomôžete tým ostatným čitateľom.

Chceš nám odkázať niečo dôležité?
Najnovšie príspevky k článkom
 
Copyright ©2017 - Fony.sk - webmaster - Valid XHTML 1.0 Transitional - Valid CSS - Atom - RSS - ISSN 1336-7188